Hoe lees je een etiket?

Blogs

Hoe lees je een etiket?

Gepubliceerd op: 27-03-2018 15:26

Door: Shari Groot, diëtist Amsterdam Noord

Voor de een is het noodzakelijk om te weten of een product allergenen bevat en de ander vind het belangrijk om gezonde of duurzame keuzes te maken. Op het etiket kan je lezen wat de voedingswaarde van het product is, wat de ingrediënten zijn, of er allergenen inzitten, waar het vandaan komt, of het mileu-/ diervriendelijk is.
 

Tips bij het lezen van etiketten

  1. Het meest gebruikte ingrediënt wordt als eerste vermeld op de ingrediëntenlijst en het minst gebruikte staat achteraan. Is het eerste ingrediënt suiker? Dan is dit product geen gezonde keuze.
  2. Er zijn zo’n 50 verschillende benamingen van suiker die op de etiketten worden gebruikt. Alles dat op – stroop, –siroop of –ose eindigt is bijvoorbeeld een vermomde suiker. Voorbeelden hiervan zijn dextrose, fructose, glucose, sacharose, sucrose, ahornsiroop, maïsstroop, glucose-fructosestroop.
  3. 'Zonder toegevoegde suikers' lees je weleens op een etiket. Dat wil niet zeggen dat er helemaal geen suikers inzitten. Meestal zijn er van nature suikers aanwezig in een product, dus kijk ook naar de hoeveelheid koolhydraten op het etiket.
  4. Fabrikanten gebruiken chemische hulpstoffen zoals kleur-, geur en smaakstoffen, conserveringsmiddelen, voedingszuren, verdikkingsmiddelen, anti-klontermiddelen, glansmiddelen en zoetstoffen met als doel producten langer houdbaar maar ook smaakvoller en mooier te maken. Deze worden ook E-nummers genoemd. Er is controle op de hoeveelheid hulpstoffen die de fabrikant wilt gebruiken maar wil je het liefst onbewerkt voedsel eten? Let dan ook op de E-nummers.
  5. Light betekent dat een product minimaal 30% minder calorieën of minimaal 30% minder vet of minimaal 30% minder suiker bevat dan de normale variant. Een product dat 30% minder vet bevat maar nog steeds veel suiker en/ of calorieën kan ook als een light product worden bestempeld.
  6. Let op verzadigde vetten en met name de transvetten. Deze komen voor in snacks, koek, gebak en fastfood. Transvetten zijn kunstmatig gecreëerde vetten en zijn zeer ongezond. Staat bij de ingrediënten plantaardig vet, gedeeltelijk gehard of gehydrogeneerd vet, dan kan er transvet in het product zitten. 
  7. Ook het zoutgehalte staat vermeld op een etiket onder de naam zout of natrium. Natrium is een mineraal dat in zout zit. Het is goed om te weten dat er in 2,5 gram zout 1 gram natrium zit. Een teveel aan natrium/ zout is niet goed voor het lichaam. De aanbevolen hoeveelheid is maximaal 6 gram zout (2,4 gram natrium) maar veel mensen krijgen wel het dubbele hiervan binnen.
  8. Ben je allergisch? Er zijn 14 soorten allergenen en deze moeten verplicht op een etiket vermeld staan. Ingrediënten die tot een allergische reactie kunnen leiden staan vaak vetgedrukt, in hoofdletters of onderstreept op de verpakking. Dit zijn de 14 allergenen op een rij: glutenbevattende granen (zoals tarwe, rogge, gerst, haver en khorasantarwe) ei, soja, melk, pinda’s, noten, selderij, mosterd, sesamzaad, sulfiet, lupine, vis, schaaldieren en weekdieren.
  9. Wil je bewust boodschappen doen? Let dan op het keurmerk. Er zijn keurmerken die aangeven dat een product is gemaakt met extra aandacht voor het milieu of dierenwelzijn. Denk bijvoorbeeld aan EKO, Milieukeur of Beter Leven. Maar er zijn ook andere keurmerken die iets zeggen over de samenstelling van het product of hoe het product gemaakt is, zoals 100% volkoren of halal.
  10. Last but not least: Hoe korter de ingrediëntenlijst van een product, hoe minder bewerkt het product is.


Misschien vind je deze artikelen ook interessant

Cookies Contact en afspraak