Hoe gezond is havermout?

Blogs

Hoe gezond is havermout?

Gepubliceerd op: 29-09-2014 11:53

Tegenwoordig zie je het overal; havermout. Maar is havermout echt zo gezond als beweerd wordt? Na het lezen van dit blog heb je antwoord op deze vraag. Maar weet je óók hoe havermout gemaakt wordt, wat je er allemaal mee kunt maken, wat het kost, wat de voedingswaarde is en welke gezondheidsvoordelen havermout heeft. 
 

Eerst een stukje geschiedenis

Haver is van nature een glutenvrij product en komt uit oorspronkelijk uit Azië. Rond 1000 voor Christus werd haver ook verbouwd in Europa als graan voor de voedselvoorziening. Hiervóór werd haver gezien als een geneeskrachtig kruid en werd het gebruikt als veevoer. In de afgelopen jaren is havermout een populair produkt geworden ondanks dat het al decennia lang verkrijgbaar is. De populariteit rondom havermout is mede tot stand gekomen door het boek ‘De Voedselzandloper’.
 

Hoe havermout gemaakt wordt 

Havermout wordt gewonnen uit de graansoort haver. Het proces om van haver, havermout te maken, bestaat uit het schoonmaken, pellen, koken, opdrogen en pletten van de haverkorrels. En in de laatste stap wordt de haver geknipt. Het enige ingrediënt van havermout is dus havervlokken. Veel puurder kan dus niet! 
 

Wat je allemaal kunt maken met havermout

Wil je een lekker warm ontbijt? Ga dan voor havermoutpap. Heb je liever een koud ontbijt? Ga dan voor overnight oats. Het verschil tussen deze twee ontbijten is dat je bij de havermoutpap de havermout met melk kookt en bij overnight oats de havermout, melk en eventuele toevoegingen als zaden en pitten een avond van te voren in de koelkast zet. De volgende ochtend heb je dan een makkelijk en snel ontbijt waarbij je eventueel alleen nog wat vers fruit aan hoeft toe te voegen. Een andere ontbijttip met havermout is mijn supersnelle havermoutcakeje. Héérlijk!  Naast deze ontbijtvarianten kun je met dit ontbijtgraan ook lekkere muffins, mueslirepen en koekjes maken. Of probeer eens havermoutpannenkoeken als toetje of ontbijt. Zélfs je eigen vleesvervangende haverballetjes kun je maken op basis van havermout.
 

Kosten

Havermout is een veelzijdig product en daarnaast erg betaalbaar. Voor €0,40 koop je een pak van 500 gram. De aanbeveling per portie is 40 gram. Dit betekent dat je zo’n 12 havermoutmaaltijden kunt bereiden voor 0,40.
 

Voedingsstoffen

Havermout levert veel voedingsstoffen en weinig calorieën. Havermout is net als brood en muesli een bron van B-vitamines, ijzer en kalium. Zoals in de tabel hieronder te zien is, is de hoeveelheid ijzer in havermout twee keer zo veel als in volkorenbrood en muesli. De hoeveelheid kalium is hoger dan in volkorenbrood en lager dan in muesli. Havermout bevat daarnaast aanzienlijk minder natrium. 
 

Havermout vergeleken met brood en muesli  

  Havermout
(portie van 40 gram)
Volkorenbrood
(2 sneetjes)
Muesli
(portie van 40 gram)
Kcal 152 148 152
Eiwit (gram) 5,2 5,0 4,0
Koolhydraten (gram) 24,8 26,1 26,6
Waarvan suikers (gram) 1,8 0,9 5,8
Vet (gram) 2,8 1,6 2,4
Waarvan verzadigd vet (gram) 0,4 0,3 0,8
Vezels (gram) 3,0 4,1 3,4
Natrium (milligram) 2 152 8
IJzer (milligram) 2 1 1
Kalium (milligram) 128 108 160
Vitamine B1 (milligram 0,24 0,10 0,12
Vitamine B2 (milligram) 0,02 0,06 0,04
Vitamine B6 (milligram) 0,05 0,14 0,06
Vitamine B11 (microgram) 18 9 8


Waar havermout allemaal goed voor is

Een gezond lichaamsgewicht
Havermout bevat grote hoeveelheden eiwitten en vezels die voor een verzadigend gevoel zorgen gedurende een langere periode. Het verzadigende gevoel van havermout draagt bij aan het behoud van een gezond gewicht. Dit doordat het verzadigende gevoel ervoor zorgt dat je minder snel opnieuw trekt krijgt en hierdoor dus minder zal eten. 
Gezonde darmen
Door het hoge vezelgehalte draagt havermout bij aan een soepele en regelmatige stoelgang. 
Goed voor het cholesterol
Door de vezels in havermout kan het cholesterolgehalte verlaagd worden. De vezels binden zich aan de vetten in de bloedbaan en worden hiermee het lichaam uitgevoerd. 
Bij glutenintollerantie (coeliakie)
Haver is van nature glutenvrij maar kan sporen van gluten bevatten. Dit komt doordat de verwerking van de haver vaak bij bedrijven plaatsvindt waar ook tarwe verwerkt wordt. Er is echter ook glutenvrije havermout te koop. Hierbij weet je zeker dat het helemaal glutenvrij is van gluten en dus geschikt als je glutenintollerant bent.
 

Kortom;

Havermout is een gezonde keuze! Wat betreft voedingswaarde is havermout vergelijkbaar met bijvoorbeeld volkorenbrood en muesli. Maar havermout bevat aanzienlijk minder natrium in vergelijking met brood en muesli. Als je havermoutpap op basis van melk vergelijkt met belegde boterhammen, bevat dit (afhankelijk van de belegsoort) minder calorieen, verkeerde vetten, suiker en natrium. Als je havermoutpap vergelijkt met yoghurt met muesli, dan komt wederom havermoutpap gunstig naar voren door een lager gehalte aan calorieen en suikers. Mede door de populariteit rondom havermout wordt vaak gedacht dat brood niet gezond is. Deze aanname klopt niet. Dus maak je niet druk als je niet dol bent op havermout. Neem dan gewoon lekker die volkorenboterham!


Door: Gail, dietist in opleiding
 
Cookies Contact en afspraak