Help, mijn kind heeft overgewicht

Blogs

Help, mijn kind heeft overgewicht

Gepubliceerd op: 04-02-2020 14:19

Door: Saskia Peters, diëtist Amsterdam, diëtist Haarlem, diëtist Amstelveen

In Nederland heeft zo’n 12% van de kinderen tussen de 4-16 jaar overgewicht. Erfelijkheid speelt een rol, maar de belangrijkste oorzaak is te veel eten en te weinig bewegen. Een te hoog gewicht wordt vastgesteld d.m.v. het BMI (= Body Mass Index): de verhouding tussen lengte en gewicht. Omdat kids nog in de groei zijn, zijn de afkapwaarden anders dan voor volwassenen. Zie: BMI voor kinderen


Heeft je kind overgewicht?

Misschien zag je het zelf, of ben je erop gewezen door de kinderarts. Hoe dan ook, het is niet leuk als je kind te zwaar is. Gelukkig is er veel aan te doen! Panikeer dus niet, snelle actie is echter wél raadzaam. 


Waarom is snelle actie belangrijk?

Er werd lange tijd gedacht dat zowel de vetcelgrootte als de hoeveelheid vetcellen in het lichaam leven lang flexibel is. Maar uit onderzoek blijkt nu, dat dit helemaal niet klopt! De hoeveelheid vetcellen worden in de eerste 20 jaar vastgelegd, daarna kunnen ze alleen nog maar groeien in grootte (en niet in hoeveelheid). Wanneer er in de eerste 20 levensjaren veel vetcellen worden aangemaakt, wordt de kans veel groter dat die persoon later ook een te hoog gewicht zal hebben, met alle gevolgen die erbij horen.


Wat kun je doen als je kind te zwaar wordt of het al is?

Een gezonde leefstijl is belangrijk voor elk mensenkind. Dus: gezond eten (niet te veel en niet te weinig), genoeg slaap, ontspanning en beweging. Hieronder alvast 10 adviezen om je op weg te helpen.
  1. Monkey see, monkey do. Dus geef het goede voorbeeld en eet samen met je kids gezellig aan tafel, pak zelf ook de fiets en eet met smaak je groenten op.
  2. Neem als gezin samen je leefstijl- en voedingsgewoontes onder de loep en maak met elkaar gezonde stappen. Stap voor stap, rustig aan. Begin bijvoorbeeld relatief makkelijke stapen zoals water drinken bij het avondeten of een stukje fruit na het eten.
  3. Zorg voor regelmaat: 3 hoofdmaaltijden en 3 gezonde tussendoortjes, het liefst op vaste tijden. Voorbeelden van gezonde tussendoortjes kunnen zijn: een stuk fruit, snack groenten of volkoren rijstwafel. 
  4. Snacken? Moet af en toe kunnen, bij voorkeur ook op vaste momenten zoals woensdagmiddag en zaterdagavond. Geef dan een afgepaste hoeveelheid. Doe chips bijvoorbeeld in een schaaltje.
  5. Een gezonde basis bestaat uit groente, fruit, volkorenproducten zoals brood, halfvolle melkproducten, mager vlees, vis, noten en voldoende vocht.
  6. Drink vooral water, (ongezoette) melk en thee (zonder suiker). Frisdrank, zoete zuiveldrankjes en sapjes kunnen als uitzondering worden gedronken. Deze aanpassing is misschien wel even wennen, maar scheelt enorm in de suikerinname! 
  7. Troost of beloon je kind niet met eten, je kind gaat de emotie dan niet koppelen aan eten (en zo help je emotioneel eetgedrag voorkomen). Troost/ beloon met aandacht/ (samen) iets leuks doen of bijvoorbeeld een mooie sticker.
  8. Een kind moet elke dag een uur (of meer) lekker actief bewegen: buitenspelen, de hond uit te laten, boodschappen doen en/ of op een sport die hij/ zij leuk vindt!
  9. Maak afspraken over computer-/ tablet-/ tv-tijd. Een uur voor het slapengaan alle schermen uitdoen komt de nachtrust/ het slaapritme ten goede. (Geldt ook voor volwassenen.)
  10. Soms is (veel) afvallen niet nodig. Door het (snelle) aankomen te stoppen bereik je al veel winst. Als je kind groeit en het gewicht blijft stabiel (of groeit langzamer mee), dan komt het gewicht in balans.

Hulp nodig bij een gezondere leefstijl voor je kind/ gezin?

Heb je vragen over - of hulp nodig bij een gezondere leefstijl en eetpatroon voor je kind en/ of gezin? Bij de dietist ben je aan het juiste adres voor advies en coaching, er is natuurlijk aandacht voor een volwaardig voedingspatroon met alle voedingsstoffen voor een optimale ontwikkeling. Maak makkelijk zelf een afspraak.


FitteHelden: sporten en gezonder eten voor kinderen

Als je fit bent kun je je goed concentreren en gaat sporten en bewegen easy. Je voelt je supersterk. Fit word je als je lekker veel beweegt en gezond eet. Maar genoeg slapen is ook heel belangrijk. Net als ontspannen trouwens, dus veel leuke dingen doen 😀, en niet te veel stressen. In ons FitteHelden programma leer je van alles over gezond eten en je sport elke week met leefstijdsgenootjes. Meer lezen en inschrijven.
Cookies Contact en afspraak