De voordelen van seizoensgroenten

Blogs

De voordelen van seizoensgroenten

Gepubliceerd op: 24-10-2014 18:41

Tegenwoordig zijn veel groentesoorten het gehele jaar door in Nederland verkrijgbaar. Terwijl elke groentesoort volgens de natuur eigenlijk in een bepaalde tijd van het jaar groeit. Van oudsher aten de Nederlanders deze groenten dan ook echt alleen in deze tijd (zoals boerenkool in de winter en sla in de zomer). De groenten van het seizoen worden tegenwoordig ‘seizoensgroenten’ genoemd. Persoonlijk vind ik dat deze seizoengroenten een hele goede keuze zijn. In mijn blog vertel ik je waaróm ik er zo over denk. 
 

Milieuvriendelijker

Temperaturen en weersomstandigheden beïnvloeden wat kan groeien. Tegenwoordig kan de natuur worden nagedaan door bijvoorbeeld verwarmde kassen en de vele transportmogelijkheden. Hierdoor is het mogelijk om alle groentesoorten het gehele jaar door te verbouwen.  Helaas is dit minder milieuvriendelijk doordat hiermee vaak een stuk meer energie gebruikt wordt en meer CO2 uitstoot plaatsvindt.
 

Gewoon gezonder!

Zoals je waarschijnlijk wel weet bevat álle groente superveel vitamines en mineralen bevat die belangrijk zijn voor je gezondheid.  Naast vitamines en mineralen zitten er in groente antioxidanten, die ‘vangen’ de agressieve stoffen die je lichaamscellen kunnen beschadigen. Sulforafaan is zo’n geweldige antioxidant, ik vertel hieronder meer over sulforafaan. Maar wat zo goed is aan seizoensgroenten; ze worden geoogst op het moment dat ze rijp zijn. Hierdoor behouden ze meer vitaminen en mineralen dan groenten die vóór verkoop van ver vervoerd moeten worden. 
Dus; eet iedere dag minimaal 2 ons (bij voorkeur seizoens)groente en varieer lekker!
 

Fantastisch Sulforafaan

Sulforafaan helpt kanker voorkomen. In de zomer krijg je het binnen door het eten van broccoli en in de winter kom je ruimschoots aan je dosis als je boerenkool eet. Het tegengaan van de vorming van kankercellen kun je versterken door sulforafaan rijke groenten te combineren met groenten die het mineraal selenium bevatten. Groente die selenium bevatten zijn champignons, uien en knoflook. Bak dus bijvoorbeeld lekker een uitje met champignons bij je groenten om de werking van sulforafaan te optimaliseren! 
 

Lekkerder!

Het zal je opvallen dat seizoensgroenten meer smaak hebben. Dit komt doordat 
seizoensgroenten groeien via de natuur, de natuur regelt in welk seizoen welk soort kan 
groeien. Ook worden seizoensgroenten geoogst op het moment dat ze oogst- en plukrijp 
zijn. Dit zorgt voor de beste smaakontwikkeling doordat de groente pas geoogst wordt 
op het moment dat het rijp is. Een voorbeeld; boerenkool en spruitjes maken sneller 
glucose aan in de tijden van vorst wat zorgt voor meer smaak en een iets zoetere smaak. 
En je hebt het smaakverschil zelf vast ook wel eens meegemaakt; lekker sappige, 
knapperige sperziebonen in de zomer die door de midden breken en slappe buigbare 
sperziebonen in de winter. Of stevige, sappige en grote komkommers in de zomer en  
kleinere en slappere komkommers in de winterperiode. Een ander voorbeeld is 
pompoen; deze groente is het gehele jaar door in de diepvries te vinden en in de 
winterperiode vers te verkrijgen. Dit is een groot verschil in smaak, verse 
pompoen levert veel meer smaak! 
Naast deze factoren zijn seizoensgroenten binnen een korte tijd op de plaats van 
bestemming wat zorgt voor versere en smaakvollere groente! 
 

Seizoensgroenten per seizoen

Seizoen Groentesoort
Lente Andijvie, aubergine
Bataat, bleekselderij, bloemkool, bosbiet, bosui
Champignons, cherrytomaten, courgette
Eikenbladsla
Groene asperges
Kiemen, komkommer, kropsla
Meiraapjes
Paksoi, paprika, peultjes, prei
Raapstelen, rabarber, radijs, rode biet, rode kool, rode ui, romanasla, rucola
Snijbiet, spinazie, spitskool
Taugé
Ui
Veldsla
Waterkers, witte asperges, winterpeen, witlof, witte kool
Zomer Andijvie, aubergine
Bleekselderij, bloemkool, bosbiet, bospeen, bosui, broccoli
Champignons, cherrytomaten, Chinese kool, courgette
Doperwten
Eikenbladsla
Haricots verts
IJsbergsla
Kapucijners, komkommer, koolrabi, kropsla
Mais
Paksoi, paprika, peultjes, prei
Rode biet, rode kool, rode ui, romanasla, rucola
Snijbonen, sperziebonen, spitskool
Taugé, tomaat
Ui
Venkel
Winterpeen, witlof, witte kool
 
Herfst Aardperen, andijvie, aubergine
Bleekselderij, bloemkool, boerenkool, bosui, broccoli
Champignons, cherrytomaten, Chinese kool
Eikenbladsla
Groene kool, groenselderij
Knolselderij, koolraap, koolrabi, komkommer, kropsla
Mais, mierikswortel
Paddenstoelen, paksoi, paprika, pastinaak, pompoen, postelein, prei
Rode bieten, rode kool, rode ui
Schorseneren, spruiten, suikermais
Taugé
Ui
Veldsla, venkel
Winterpostelein, winterpeen, witlof, witte kool, wortels
Zuurkool
Winter Aardperen
Bleekselderij, boerenkool, bosui
Champignons, cherrytomaten
Eikenbladsla
Kiemen, knolselderij, koolraap, kropsla
Paksoi, pastinaak, paprika, pompoen
Rammenas, rode bieten, rode kool, rode ui
Spruiten, schorseneren
Taugé
Paddenstoelen, prei
Ui
Veldsla
Winterpeen, winterpostelein, witlof, witte kool, wortelen
Zuurkool
 
 

Kortom;

Kies, indien mogelijk, voor seizoensgroenten. Beter voor het milieu, je gezondheid én je portemonnee. En niet te vergeten dat seizoensgroenten meer smaak leveren! Probeer bijvoorbeeld mijn lekkere herfstige aardappel-pastinaak puree of winterse witlof uit de oven!

Door: Gail, dietist in opleiding
Contact en afspraak