Bewuster eten = minder eten

Blogs

Bewuster eten = minder eten

Gepubliceerd op: 19-06-2017 15:59

Door: Vivian Meijer, diëtist Amsterdam, diëtist Utrecht, diëtist Woerden

Van een overvolle agenda wordt tegenwoordig niet raar opgekeken. Eten gebeurt vaak op de automatische piloot: onbewust, onderweg, een snelle hap tussen de afspraken door of achter de laptop. De hele dag van hot naar her rennen maakt dat er vaak onvoldoende aandacht is voor de dingen die echt belangrijk zijn, zoals voldoende ontspanning, nachtrust, beweging en goed eten.
 

Onbewust eten

Snel en onbewust eten stilt op korte termijn je hongergevoel. Kort daarna zul je echter weer behoefte hebben om te eten. Eten uit gewoonte, stress, emotie, verveling of vermoeidheid stilt je hongergevoel zelfs helemaal niet. Ga maar eens na. Onbewust een zak chips leeg eten achter de tv is goed te doen. 
 

Bewust eten

Bewust eten op basis van je hongergevoel zorgt voor een veel groter en langer verzadigingseffect. Door met aandacht te eten neem je het heft weer in eigen handen. Ook bij lekkere trek kun je bewust eten toepassen. De behoefte om door te eten neemt namelijk af zodra je met je volle aandacht eet. Sta bij een eetmoment stil bij wat je eet, hoe het ruikt, hoe het smaakt, hoe de textuur is en wat je voelt en denkt tijdens het eten ervan. Eet rustig en kauw goed. Zonder teveel afleiding van werk, laptop, tv of andere apparaten. Oefening baart kunst. Bewust eten kan een goede gewoonte worden!  De kans is groot dat je na het bewust eten en genieten van een schaaltje chips helemaal geen behoefte hebt om door te gaan met rest van de zak.
 

13 tips om bewust te eten

  1. Zorg voor voldoende ontspanning in je dag.  
  2. Luister naar je lichaam en zijn behoeften.
  3. Herken je hongergevoel: een licht rommelig/ 'trekkend' gevoel in je maag. Onderdruk je hongergevoel niet, maar reageer erop.
  4. Zorg voor een regelmatig voedingspatroon met voldoende vezels. Sla geen maaltijden over.
  5. Eet rustig en kauw goed.
  6. Eet hetgeen wat je lekker vindt en geniet met al je zintuigen.
  7. Eet zittend en aan tafel, zonder afleiding van laptop, tv of andere apparaten.
  8. Stop met eten als je verzadiging voelt. Dat is meestal na 20 minuten.
  9. Leg jezelf geen verboden op in dingen die je niet mag eten. Neem af en toe juist wél iets wat je super lekker vind en geniet er dan voor 100% van. (Als je geniet, eet je minder)
  10. Probeer gevoelens en emoties te herkennen, laat ze toe en uit ze. Huil als je dat wilt, pak rust, maak een wandeling in de natuur, praat en deel ze met anderen. De behoefte aan emotie-eten neemt dan af.
  11. Wees je bewust van onderliggende gedachten over voeding en je lijf die je beletten om te genieten.
  12. Ontwikkel een positieve relatie met eten.
  13. Zoek professionele begeleiding als het je zelf niet lukt. 
 

Lees ook

Cookies Contact en afspraak