Barbecueen zonder aankomen

Blogs

Barbecueen zonder aankomen

Gepubliceerd op: 27-07-2015 11:54

Door: Ichelle van der Zee, diëtist Amsterdam

Het is zomer! En in mijn wereld zomer = barbecues. Ik ben er dol op! Ik neem jullie in mijn blog mee naar één van mijn gezellige barbecues. 


BBQ Voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Ook bij een BBQ.  We kennen het allemaal wel;  in de winkel staan en denken dat je niet genoeg hebt. En er vervolgens bij thuiskomst achter komen dat er genoeg is voor het dubbele aantal personen. Van tevoren een boodschappenlijstje maken zorgt ook dat je niet te veel (of te weinig) haalt. Ook maak ik met mezelf afspraken over wat ik ga eten en drinken (en hoeveel). Doe ik dit niet, merk ik dat ik door blijf eten. 


Wat eet ik bij de bbq?

Rauwkost, een groene salade of een pastasalade. Stokbrood hoort bij een BBQ vind ik. Ik neem volkoren of meergranen. Vullender en nog smaakvoller ook. Als topping gebruik ik vaak; hummus, gerookte zalm of zelfgemaakte eiersalade! Brood beperk ik, na 2-3 stukjes stokbrood gebruik ik komkommer als 'toastje'. Lekker fris! Is er geen komkommer, dan zorg ik ervoor dat de stokbroodjes op één hand te tellen zijn (oké soms op twee handen). Vers fruit als meloen, aardbeien en ananas is bij mij favoriet! Meloen en aardbei voor op tafel. De ananas gril ik op de barbecue. Bij het vlees of als toetje. 


Alcohol bij de bbq

Een wijntje (of biertje) vind ik altijd fijn bij een barbecue. Maar bij één houden is soms lastig. Wat ik vaak doe is starten met een glas water. Pas wanneer mijn eerste hapje van de barbecue klaar is, pak ik een glas wijn (en een glas water). Ik maak van te voren een afspraak met mezelf over hoeveel ik wil gaan drinken. Bijvoorbeeld 3 glazen. 


Wat doe je op de barbecue. 

Bij bijna iedere barbecue staan er speklappen, karbonades en hamburgers op het menu. Smaakvol, snel klaar maar vooral echte caloriebommetjes. Liever kies ik voor magere varianten. Vispakketjes, runderhamburgers, kipsaté, ribkarbonades, varkenshaasjes of biefstuk doen het altijd goed. Ik hoor jullie al rekenen, dat wordt een dure barbecue! Natuurlijk zijn er ook goedkopere oplossingen; gegrilde groenten, fruit, varkensfricandeau, runderlapjes, kalkoenfilet en vis als bijvoorbeeld pangasius of kabeljauw. En… wanneer je afgepast boodschappen doet, scheelt dat ook in de portemonnee! Altijd blijven opletten hoeveel je eet! Als je in plaats van 1 speklap, 3 kipfilets eet, kom je op hetzelfde aantal calorieën uit.


Sausjes bij de barbecue

Dit onderdeel was ik bijna vergeten, omdat ik zelf geen saus liefhebber ben. Wat ik kan aanraden is om te kiezen voor rode sauzen (bijvoorbeeld ketchup), deze bevatten zo de helft minder calorieën dan de witte sauzen (bijvoorbeeld mayonaise). Let ook hier op de hoeveelheid. 1 eetlepel is de helft van 2 ;-).


Iets te veel gegeten bij de bbq

Zelf voetbal ik. En ieder jaar met de teamafsluiting wordt er gebarbecued. En ieder jaar gaat het mis bij mij, ik drink een wijntje te veel en ga los op het stokbrood. Wat ik in dit geval doe, is de volgende dag een balansdag houden. Dan houd ik me strikt aan de portiegroottes, neem niets extra's en beweeg meer. Van één keer uit de band springen kom je echt geen kilo aan. Je merkt er pas wat van als het niet bij één keer blijft ;)!

Meer over gezond barbecueen.
Contact en afspraak