​Voedingsvezels; op doorreis door je darm

Blogs

​Voedingsvezels; op doorreis door je darm

Gepubliceerd op: 30-06-2017 11:26

Door: Marit van Overveld, diëtist Harmelen, diëtist Vleuten

Voedingsvezels worden ruwe vezels genoemd. Ze hebben geen voedingswaarde en ze behoren tot de dingen waarvan je jezelf afvraagt waarom ze nu zo belangrijk zouden zijn. Maar vezels zijn essentieel voor de vertering. Vezels zijn eigenlijk alle koolhydraten die je niet kunt verteren. Ze zijn afkomstig van planten en er zijn twee soorten: oplosbare en onoplosbare vezels.


Oplosbare vezels

Oplosbare vezels zijn te vinden in onder andere haver, noten, erwten, bonen en zacht fruit als appels en blauwe bessen. Oplosbare vezels nemen water op en zwellen in het lichaam op tot een dikke gel. Het ingedikte mengsel van vezels en onverteerd voedsel gaat traag richting de dunne darm. Behalve dat de oplosbare vezels het heel mengsel dikker maken, houden ze ook een deel van de voedingsstoffen vast, zodat deze geleidelijk opgenomen kunnen worden. Onderzoek toont aan dat de trage opname van voedingstoffen de kans op zwaarlijvigheid en Diabetes verkleint. Daarnaast houden de ingedikte oplosbare vezels cholesterol uit gal vast, waardoor er minder cholesterol wordt heropgenomen. Het eten van oplosbare vezels kan het cholesterolgehalte dus verlagen. De oplosbare vezels houden in de dikke darm nog steeds een deel van water vast, waardoor de ontlasting niet te hard en te droog wordt. 


Onoplosbare vezels

Bronnen voor onoplosbare vezels zijn volkoren producten, couscous, wortels, komkommer en zemelen. Maar de meeste vruchten en groenten bevatten beide soorten. In tegenstelling tot oplosbare vezels, zwellen onoplosbare vezels niet met water op tot een gel en verteren ze zelfs niet. Ze blijven onveranderd in het spijsverteringsstelsel, en nemen daar ruimte in. Dit kan de eetlust verminderen, wat heel goed uitkomt wanneer je op dieet bent. Ook voegen ze volume toe aan de ontlasting, wat krampen in de darm kan voorkomen.


Eet meer vezels!

Mensen die te weinig vezels eten, kunnen last krijgen van verstopping. Daarnaast bieden de oplosbare vezels in de dikke darm biljoenen goedaardige bacteriën; met andere woorden, het heeft een prebiotische werking. Ondanks het feit dat vezels zo belangrijk zijn, krijgen de meeste mensen er veel te weinig van binnen. Nederlandse volwassenen eten tussen de 18 en 23 gram vezel per dag (mannen iets meer dan vrouwen). De Gezondheidsraad adviseert volwassenen zo’n 30 tot 40 gram voedingsvezels per dag te eten.

Lees ook 10 tips om meer vezels te eten.

Benieuwd of jij voldoende vezels binnenkrijgt? Maak dan een afspraak!
Cookies Contact en afspraak