Avocado, VET gezond en lekker!

Blogs

Avocado, VET gezond en lekker!

Gepubliceerd op: 15-06-2017 17:20

Door: Shari Groot, diëtist Amsterdam Noord

Avocado, VET gezond en lekker!
 
Het is romig en vet maar toch ontzettend gezond. En lekker. De avocado, ook wel advocaatpeer genoemd is een peervormige tot ronde vrucht en groeit aan de advocaatboom. De kleur varieert van groen tot donker bruin en paars- achtig. Het romige vruchtvlees van een rijpe avocado is groen of geel van kleur, is zo zacht als boter en heeft een nootachtige smaak. Avocado is een vette vruchtsoort en het bevat redelijk wat kilocalorieën: zo’n 170-180 kilocaloriën per 100 gram, maar de vetten hiervan zijn vooral gezond. Een halve avocado weegt ongeveer 100 gram, de helft van je dagelijkse portie fruit.


12 leuke (gezondheids) weetjes over de avocado

  1. De naam ‘avocado’ komt van het woord ‘ahuacatl’ in het Nahuatl, de taal die gesproken wordt door de Nahua, de oorspronkelijke bewoners van het huidige Mexico. Ahuacatl betekent overigens teelbal.
  2. Avocado is officieel geen groente maar een vrucht.
  3. Avocado bevat gezonde vetten en dit is goed voor je hart en bloedvaten.
  4. Avocado houdt je bloedsuikers stabiel door de goede vetten, vezels en laag koolhydraatgehalte. Hierdoor blijft je energie contstant en heb je minder last van een (middag)dip.
  5. Avocado is goed voor je gewicht door het hoge eiwit- en vezelgehalte. Een hele avocado bevat namelijk 3,5 gram eiwit en 8 gram vezels. 
  6. Een avocado bevat meer kalium dan een banaan. Een banaan staat bekend om zijn hoge kaliumgehalte, zo’n 350 milligram. Een avocado bevat meer dan het dubbele hiervan, namelijk 800 milligram kalium. Kalium is goed voor de spieren, hersenen en zenuwen en om de bloeddruk te verlagen.
  7. Makkelijk te combineren. Je kunt avocado makkelijk verwerken in verschillende soorten gerechten maar ook in sausjes of in een smoothie. Denk aan avocado gevuld met hüttenkase of wrap met gerookte zalm of kip met reepjes avocado, de bekende Guacamole saus, avocado door de salade of een avocadosmoothie en zo zijn er nog meer mogelijkheden.
  8. Avocado is een supergezonde vervanger voor room in bijvoorbeeld chocolademousse of voor boter bijvoorbeeld in (cup)cake.
  9. Een halve avocado is uitstekend geschikt als tussendoortje, bijvoorbeeld gevuld met huttenkase.(https://www.dieetplaneet.nl/recepten/gevulde_avocado_voor_tussendoor)
  10. Avocado is heerlijk broodbeleg, arm aan zout, rijk aan geweldige voedingsstoffen. Doe er een tomaatje bij, een gesnipperd uitje en zwarte peper.
  11. Het vruchtvlees van een avocado verkleurt snel. Voorkom deze verkleuring door een beetje citroen of limoensap eroverheen te sprenkelen.
  12. Heb je per ongeluk een onrijpe avocado meegenomen en heb je geen geduld meer. Leg de avocado tussen andere vruchten op een fruitschaal of stop de avocado in een papieren zak met bijvoorbeeld een banaan, appel of tomaat. Dit versnelt het rijpingsproces.
 
 
 
 
Cookies Contact en afspraak