​12 tips voor de verleidelijke decembermaand

Blogs

​12 tips voor de verleidelijke decembermaand

Gepubliceerd op: 17-12-2016 09:08

Door: Bianca Rakhorst, diëtist Zutphen

Ho, ho, ho. Hola december! December staat al weer voor de deur en sinds enkele weken (uhm, maanden, want ik zag al pepernoten na de zomervakantie!) liggen de eerste smakelijke sinterklaaslekkernijen al volop in de winkels. En zodra Sinterklaas het land uit is, staan de kerstlekkernijen alweer volop in de schappen. Super lekker natuurlijk en de verleiding is groot. Hoe kom je deze periode goed door? In deze blog geef ik je 12 tips.


Tips

  1. De feestdagen zijn steeds maar één dag: sinterklaas, 1e kerstdag, 2e kerstdag en oud en nieuw. Welgeteld maar 4 feestdagen in deze ‘feestmaand’. Vier het dan ook op deze dagen.
  2. Geniet op deze dagen voluit. Voluit genieten betekent niet zonder meer ook voluit eten maar genieten van dat wàt je eet. Maak bewuste keuzes wat je wel en niet als extra neemt. Ga voor kwaliteit dus neem wat je ècht lekker vindt. 
  3. Heb je een kerstetentje of nieuwsjaarslunch? Eet en drink de rest van de dag dan normaal en sla geen maaltijden over. Fruit als tussendoortje en water of thee (zonder suiker) als drinken. Hierdoor lukt het je beter maat te houden als de maaltijd wordt opgediend.
  4. Doe de inkopen voor de feestdagen met een gevulde maag en zo kort mogelijk voorafgaand aan de feestdag(en). Maak een boodschappenlijstje. Dit zorgt er voor dat je bewust en afgepast inkoopt. Koop datgene wat je écht lekker vindt.
  5. Eet mindfull. Geniet van iedere hap die je neemt, proef goed, eet langzaam en met aandacht. Luister goed naar je lichaam en stop met eten als je genoeg hebt.
  6. Zet ook hapjes op tafel, zoals rauwkost met hummus, groentendip of yoghurtdip, olijfjes of ongebrande en ongezouten noten. Of deze borrel-loepia's.
  7. Blijf bewegen. Ook op (en tussen) de feestdagen is er ruimte voor bijvoorbeeld een wandeling, iets actiefs met de familie/vrienden (wandelen, fietsen, actieve spellen zoals hints of twister (niet alleen goed voor de beweging maar ook voor de lach (en dus buik-)spieren) of doe mee met de kinderen als die aanwezig zijn (zoals een potje voetballen of mee naar de speeltuin).
  8. Las tussen de feestdagen door wat vaker een balansdagje in. Eet op deze dagen veel groenten en fruit, drink water/ thee zonder suiker en pak extra de fiets in plaats van de auto.
  9. Heb je eten over? Neem geen restjes mee naar huis en verdeel de restjes over familie, vrienden en/of collega’s als je thuis hebt gegeten. Wat je niet in huis hebt, zul je ook niet eten.
  10. Alcohol? Bedenk een plan voor december hoeveel je wilt drinken op welke dagen. Bijvoorbeeld alleen op de feestdagen. (Droge) witte/ rode wijn, cider of champagne bevatten minder calorieen dan likeuren. En helemaal ideaal zou zijn om water, verrijke met fruit en kruiden te drinken.
  11. Uit eten?
    1. Bij familie/vrienden: overleg met de organisator van het etentje of er ook gezonde hapjes aanwezig zijn of neem zelf iets gezonds mee.
    2. In een restaurant? Zorg dan altijd dat er bij elke gang een ruime portie groenten aanwezig is, vraag of sauzen en dressings apart geserveerd kunnen worden, kies voor grill gerechten en gekookte rijst of aardappelen in plaats van gebakken of gebraden gerechten.
  12. Gourmetten?
    1. Eet je brood met kruidenboter of aiolie? Zorg dat er andere opties (zie tip 6) op tafel staan.
    2. Bak in een drupje olijfolie of zonder olie (kan bij veel plantaardige keuzes prima zonder!).
    3. Wees matig met sausjes. Kies eventueel voor rode sauzen of maak je eigen saus van yoghurt, komkommer, olijfolie, knoflook, munt en citroensap.
    4. Kies vaker voor plantaardig, vis en mager vlees.
    5. Eet lekker veel groenten, maak salades.
    6. Kook er eventueel wat rijst of andere granen bij.
Cookies Contact en afspraak