10 voordelen van plantaardig eten

Blogs

10 voordelen van plantaardig eten

Gepubliceerd op: 19-11-2018 15:22

Door: Shari Groot, diëtist Amsterdam Noord

Plantaardige voeding is erg populair, zowel in Nederland als wereldwijd en ook in 2018 ontwikkelt deze trend zich voort. Het aantal flexitariërs, vegetariërs en veganisten neemt toe. Minder vlees eten is goed voor het milieu, dierenwelzijn en ook voor de gezondheid.


10 voordelen van vaker kiezen voor plantaardig

  1. Op gewicht blijven. Een vegetarisch dieet bevat meer vezels en minder verkeerde vetten dan een niet vegetarisch dieet. Dit komt door ruim gebruik van groenten, fruit, volkoren graanproducten, peulvruchten, noten en zaden. Vezels zijn belangrijk voor de spijsvertering en ze zorgen daarnaast voor een vol gevoel waardoor je minder gaat eten. Als je vaker plantaardig gaat eten, zul je waarschijnlijk dus ook afvallen.
  2. Goede stoelgang. Een vegetarisch dieet zorgt voor meer vezels. Vezels stimuleren de darmen om goed te werken. Het werkt als een soort spons in de darm waardoor ze water opnemen , hierdoor blijft de ontlasting zacht en soepel. Wel is het belangrijk om daarbij voldoende te drinken, minimaal 1,5-2 liter vocht.
  3. Gezonde hart- en vaten. Mensen die een uitgebalanceerd vegetarisch eetpatroon hebben, hebben vaak minder last van een hoge bloeddruk of een hoog cholesterolgehalte. Dit komt omdat plantaardige voedingsmiddelen grotendeels uit onverzadigde vetten bestaan (gezonde vetten) denk aan oliën, noten en zaden. Dierlijke producten bevatten doorgaans meer verzadigde vetten (verkeerde vetten) en sommige bevatten naast verzadigd vet ook veel zout, denk bijvoorbeeld aan kaas en gezouten vlees- en vleeswaren.
  4. Minder kans op inname (extra) hormonen. Van nature komen hormonen voor in voedingsmiddelen zoals vlees, eieren en melk. Het extra toedienen van hormonen met als doel de opbrengst te verhogen is in de Europese Unie (EU) verboden en deze producten mogen ook niet in de EU worden ingevoerd en worden verkocht. Buiten de EU is het extra toedienen van hormonen mogelijk en dit is wel goed om te weten.  
  5. Meer voedsel voor mensen en dieren. Wist je dat één vleesvarken drie tot vijf kilo voer per dag  nodig heeft? Voor 1 kilo rundvlees is dit getal hoger, tussen de vier en zeven kilo voer. Door minder vlees te eten zorg je ervoor dat er meer voedsel overblijft voor mensen en dieren.
  6. Veel keuze en langer houdbaar. Voorbeelden van goede vleesvervangers zijn noten, pinda’s en peulvruchten zoals witte, bruine en zwarte bonen, kikkererwten, linzen, kapucijners, sojabonen, tuinbonen, kievitsbonen en alfalfa. Noten, pinda’s en gedroogde peulvruchten kun je lang bewaren. Andere goede keuzes zijn tofu en tempeh. Verder heb je ook kant- en klare vleesvervangers zoals een groenteschijf, vega burger en worstjes, deze producten zijn alleen iets minder gezond vanwege hun zoutgehalte en vele toevoegingen.
  7. Minder uitstoot van broeikasgassen. Twintig tot dertig procent van de uitstoot van alle broeikasgassen wordt veroorzaakt door de productie van voedsel en meer dan de helft hiervan komt van vlees en zuivel.
  8. Minder verbruik van water. De productie van vlees kost veel meer water dan de productie van plantaardige producten. Voor de productie van bijvoorbeeld 100 gram rundvlees is ongeveer 650 liter water nodig. Groenten en fruit hebben minder water nodig. Tomaten hebben 20 liter water nodig per 100 gram en appels 80 liter water per 100 gram.
  9. Behoud van natuur. Bossen en tropische regenwouden worden gekapt voor de productie van veevoer voor de dieren/veeteelt.
  10. Minder dierenleed en overbevissing. Een goede manier om dierenleed en overbevissing te voorkomen is door vaker vegetarisch te eten.  

Hulp nodig bij plantaardig(er) eten?

Wil je vaker vegetarisch gaan eten of helemaal overstappen naar een vegetarisch of een veganistisch eetpatroon maar heb je geen idee hoe je dit moet aanpakken? Lees dan ook deze tipsTwijfel je nog of je het goed doet en/ of heb je andere vragen over een vegetarisch/veganistisch dieet? Ons team staat voor je klaar!


Plantaardige recepten

Check onze plantaardige recepten

 
Cookies Contact en afspraak