10 leuke feitjes over voeding

Blogs

10 leuke feitjes over voeding

Gepubliceerd op: 14-09-2017 14:40

Door: Yasmin van West, diëtist Alphen aan den Rijn

Wist jij dat:
  1. De kiwi, net als een appel en peer, eetbaar is met schil en al? Wel eerst even wassen!
  2. Het loof van de wortel eetbaar is? Het is bijvoorbeeld erg lekker om te verwerken in een soep! 
  3. De stam van de broccoli ook eetbaar is? Je hoeft alleen maar de draderige buitenkant eraf te snijden. Ze hebben net een paar minuutjes langer nodig dan de roosjes maar zijn misschien nog wel lekkerder! Lees hier meer over minder verspillen.
  4. De pitten van kersen giftig zijn? De pitten bevatten het giftige cyanide (ook wel bekend als rattengif). Dit geldt ook voor de pruim, abrikoos, perzik en nectarine maar hier is de kans kleiner dat je deze doormidden kauwt.
  5. Je avocado langer goed blijft als je deze met pit en al verpakt in aluminiumfolie? Guacamole blijft langer houdbaar als je wat citroensap toevoegt na de bereiding.
  6. In al het gedroogde fruit helaas al het vitamine C verloren is gegaan?
  7. Chiazaad in de meeste baksels een goede ei vervanger is? Aan één ei staan een eetlepel chiazaad en drie eetlepels water gelijk. Na een paar minuten heb je bindende chiagelei!!
  8. Kauwen op worteltjes goed is voor je gebit en tandvlees? Je moet er wat langer op kauwen wat de speekselproductie bevordert wat zo weer het tandvlees reinigt. Ze zijn ook rijk aan vitamine A wat belangrijk is voor de vorming van tandglazuur.
  9. Je 2 verschillende soorten ijzer hebt in voedingsmiddelen? Namelijk heem en non-heem ijzer. De eerste komt alleen maar voor in dierlijke producten en wordt voor gemiddeld 25% opgenomen in het lichaam. Non-heem ijzer is van plantaardige afkomst en wordt voor 1-10% opgenomen. Lees hier meer over (de opname van) ijzer in je bloed.
  10. Volkoren en meergranen niet hetzelfde betekent? Volkoren is een beschermde naam en staat voor gebruik van de gehele graankorrel. Meergranen staat letterlijk voor het gebruik van meerdere granen. Volkorenproducten waaronder brood, pasta, couscous en crackers bevatten meer vezels, vitaminen en mineralen en verzadigen beter dan andere (bv. meergranen) graanproducten. Let wel op: bij alle producten is het alsnog belangrijk om de verpakking te checken op zoveel mogelijk volkorenmeel (liefst 100%)!
Cookies Contact en afspraak