​Minder verspillen, ook beter voor je gezondheid!

Blogs

​Minder verspillen, ook beter voor je gezondheid!

Gepubliceerd op: 07-09-2015 15:12

Door: Mara Looij, diëtist Amsterdam, diëtist Leiden, diëtist Amersfoort

Goed eten in de vuilnisbak

We gooien per persoon ongeveer 50 kilo eten per jaar weg. Dat is 14% van ons eten, zonder pardon de prullenbak in. Naast dat het slecht is voor het milieu baalt ook je portemonnee ervan: die 50 kilo staat gelijk aan €150 per jaar. Hartstikke zonde dus! In deze blog vertel ik hoe je makkelijk iets aan die verspilling kan doen en leg ik uit waarom dat eigenlijk ook veel beter is voor je gezondheid. 


De schil maakt het verschil

Schil jij je appel en peer? En what about komkommer? Misschien is dit voor jou wel de normaalste zaak van de wereld, maar schillen is meestal helemaal niet nodig. Het kost niet alleen onnodig veel tijd, maar met de schil verdwijnen ook heel wat vezels en vitaminen. En laat dat fruit nou juist zo gezond maken. Dus gewoon even wassen dat appeltje en meteen lekker opeten. Trouwens: kiwi kan je ook met schil en al opeten. Ik was ook een beetje verbaast toen ik dit hoorde, maar na het geprobeerd te hebben kan ik concluderen dat het echt prima smaakt! Ook aardappels kan je met schil eten. Maak ze natuurlijk wel eerst goed schoon zodat er geen aarde en andere viezigheid meer aan zit en dan kan je ze koken, bakken, roosteren of roerbakken, however you like them. 


Eet de stronk

Hetzelfde geldt voor de stronk van bijvoorbeeld broccoli en bloemkool. Snij je alleen de roosjes eraf en verdwijnt de hele stronk in de prullenbak? Niet doen! De stronk kan je gewoon eten en is zelfs hartstikke gezond. Haal de onderste 2 centimeter van de stronk af en schil de stronk dun, aangezien de buitenste laag nogal hard en vezelig is. Snijd de stronk in stukjes en kook het mee met de roosjes. En wees ook vooral niet bang voor het groene uiteinde van prei en bosui: die kun je gewoon eten. Stop dus niet met snijden na het witte gedeelte maar snij lekker door en gebruik het groene gedeelte ook!
 

Overrijp fruit en verlepte groente

Beginnen je bananen wel erg rijp te worden? En die spinazie ziet er ook niet meer uit alsof je hem nog dagen kan bewaren? Maak dan een lekkere smoothie! Smoothies zijn perfect om je van je net iets te rijpe fruit af te helpen. En van die wat zachter geworden tomaten of paprika kook je nog een heerlijk soepje. Makkelijk van je restjes af, gezond en YUMMIE. 


Afgepast koken

Als je al tijdens het koken let op de juiste hoeveelheid, hoef je niks weg te gooien en voorkom je dat je nog een tweede keer opschept van die overheerlijke pasta carbonara. Maar wat is een normale portie? 
 
Product ongekookt Vrouw Man
Rijst, couscous 75 gram 100 gram
Pasta, spaghetti, macaroni 100 gram 125 gram
Aardappel 200 gram 250 gram

Zoals je ziet heb je van rijst en pasta een stuk minder nodig dan van aardappelen. Dat komt omdat rijst en pasta tijdens het koken water opnemen en daardoor zwaarder worden. Uiteindelijk komt het dus allemaal neer op 200 gram voor vrouwen en 250 gram voor mannen. 


Win-win-win

Zo wordt minder eten verspillen een win-win-win situatie; voor het milieu, je portemonnee en niet in de laatste plaats je gezondheid!

Door Noor Struik, diëtiste in opleiding
Cookies Contact en afspraak