Geschiedenis Marokkaanse/ Arabische eetcultuur

De Arabische eetcultuur is erg omvangrijk en bevat de cultuur van 22 Arabische landen, elk met hun eigen gebruiken en gewoontes. De huidige Arabische eetcultuur komt deels voort uit het Oude Oosten. De Arabieren hebben diverse voedingsmiddelen geïntroduceerd, wat de basis vormt voor de Arabische eetcultuur, denk hierbij aan brood, peulvruchten en specerijen zoals komijn, koriander, saffraan, kurkuma, munt, kardemom, kaneel, peper.


Kenmerken Arabische eetcultuur

In de Arabische keuken worden veel verse groenten, kruiden en specerijen gebruikt. 
Typische Arabische gerechten:
  • Mezze: Arabische (kleine) voorgerechten, net zoals de antipasti bij de Italianen.Vaak op basis van aubergine, yoghurt, kikkererwten, peulvruchten of olijven. Geserveerd met plat brood. 
  • Falafel : balletjes van kikkererwten
  • Shakshuka : eieren gepocheerd met tomaat en specerijen
  • Hummus: gestampte kikkerwten
  • Tabouleh: salade van bulgur
  • Baba ghanoush: salade van aubergine

Marokkaanse eetcultuur 

Het Noord-Afrikaanse land heeft veel invloeden van buitenaf gekregen. Er zijn sporen van de Franse en Spaanse keuken te vinden als gevolg van de bezetting van Marokko in de 19e eeuw door Frankrijk en Spanje. Toch stammen veel gerechten uit de Marokkaanse keuken af van de oorspronkelijke Berberbevolking en de oorspronkelijke Arabieren. Je zou dus kunnen zeggen dat de Arabische keuken een mengelmoes is van de Berberse, Arabische, Franse, Spaanse en Europese keuken. In de Marokkaanse eetcultuur staan specerijen, groenten en vlees (lams- en rundvlees) centraal.. In de Marokkaanse eetcultuur voeren lichtzoete specerijen zoals: nootmuskaat, kaneel, gember, saffraan en de specerijenmix ras el hanout (vertaling: hoofd van de winkel) de boventoon. 


Typisch Marokkaanse gerechten

Couscous (traditioneel bereid na een proces van kneden, mengen en stomen) geserveerd met groente en kip of vlees). Dit gerecht wordt vaak op de vrijdag gegeten gezamenlijk met het gezin. 
  • Tajine (stoofschotel bereid met diverse groentes, vlees/vis/kip en natuurlijke verschillende specerijen. Vaak wordt hieraan ook gekookte eieren/rozijnen/geroosterde amandelen aan toegevoegd geserveerd met rond brood/plat brood.  
  • Gebakken vis: Dorade, kabeljauw, sardines. 
  • Marokkaanse deegwaren (msemen: pannenkoeken gemaakt van meel bereid met zonnebloemolie, Bagrir: gatenpannenkoek zonder vet bereid, cakejes en koekjes (bereid met honing/ sesamzaad/ suiker/ jam). 
  • Soepen: linzensoep, erwtensoep en harira (tijdens de Ramadan). 
  • Muntthee: bereid met suiker, munt en theekorrels. 

Uitdagingen Marokkaanse/ Arabische eetcultuur

Te veel koolhydraten
H
oewel brood erg lekker is, is het niet verstandig om overal brood bij te eten, je krijgt dan te veel calorieen binnen. De combinatie van koolhydraten komt vaak doordat gerechten zoals tajine met brood (in plaats van met bestek) wordt gegeten. Je krijgt dan een dubbele hoeveelheid koolhydraten binnen: aardappelen & brood. Ook bij soepen gebeurt dat: peulvruchten & brood. Vaak wordt zelfgemaakt brood van wit meel of brood van de Marokkaanse bakker gegeten. 
Porties te groot en onvoldoende regelmaat 
Valkuilen zijn bijvoorbeeld:
- te veel dadels bij het ontbijt of te veel fruit (meer dan 2 stukken) na het avond eten. 
- te veel olijfolie (brood dopen)
- te veel noten (1 handje per dag). 
- te weinig eetmomenten:  2x 
per dag een warme maaltijd (middagmaal en avondmaal warm)
Te veel deegwaren & zoetigheden
Veel gegeten worden:
- Msemen: pannenkoeken gemaakt van meel bereid met zonnebloemolie
- Bagrir: gatenpannenkoek zonder vet bereid
- Harcha: panbrood gemaakt van griesmeel
- Cakejes en koekjes (bereid met honing/sesamzaad/suiker/jam). 
- Chebakia: Marokkaanse honingkoekje dat eerst in olie wordt gefrituurd en dan in honing wordt gedompeld en vervolgens bestrooid met sesamzaad. 
Sociale gelegenheden 
Bij sociale gelegenheden speelt voeding een grote rol, het afwijzen van iemand anders zijn eten kan zelfs als beledigend worden ervaren. Uit beleefdheid wordt het eten dan toch vaak gegeten. 


Voedingswaarden Marokkaanse gerechten 

Product  Calorieen  Koolhydraten 
Msemen (100 gram)  332 kcal  40,3 g 
Harcha (140 gram) 261 kcal 74 g 
Beghrir (50 gram) 94 kcal 10 g 
Bessara (1 soeplepel/150 ml) 137 kcal 21 g
Harira (1 soeplepel/150 ml) 162 kcal 8 g
Bastilla (300 g)  520 kcal 45 g
Briouat  120 kcal  25 g
Rghaif (45 g) 145 kcal  20 g
Dadels (3 stuks) 68 kcal 19 g
Groentesoep (100 ml)  22 kcal  10 g 
Kippensoep (100 ml)  31 kcal  4 g
Chebakkia (1 stuk=50 g) 247 kcal  30 g 
Sellou (1 eetlepel=10 g) 22 kcal  5 g 


Adviezen Arabische/ Marokkaanse eetcultuur

  • Vermijd dubbele koolhydraten door de tajine met de vork eten of koolhydraatarm brood nemen. Ook zonder brood raak je verzadigd. Voeg extra groente toe aan het gerecht, dat vult extra maar bevat heel weinig calorieen.
  • Schep je eigen bord op (in plaats van van in 1 gezamenlijk bord te eten). Zo krijg je meer inzicht in je eigen portiegroottes. 
  • Maak deegwaren zoals msemen of harchamet volkorenmeel.
  • Doe met minder/ geen suiker in de thee. 
  • Beperk olijfolie tot 1 à 2 eetlepels bij het ontbijt. Olijfolie is heel gezond in kleine hoeveelheden. Eet je er te veel van, dan krijg je teveel calorieen binnen.
  • Eet fruit 2 uur voor het avondeten i.p.v. direct erna en neem dan 1 protie fruit (ca 100 gram)
  • Eet 3 keer per dag een maaltijd: ontbijt, middageten, avondeten. Zo lukt het beter om de porties kleiner te houden.
  • Deegwaten/ zoetigheden? Kies wat je het lekkerst vindt en neem alleen dat.  Zo lukt het beter om maat te houden.

Hoe de dietist helpt 

De diëtist geeft persoonlijk voedings en leeftijladvies op maat, rekening houdens met je persoonlijke wensen en behoeften.. Onze dietisten van Arabische afkomst, kennen de eetcultuur en bijbehorende uitdagingen als geen ander, zij zetten hun persoonlijke kennis en ervaring van de Arabische eetcultuur in bij de begeleiding. Hierdoor worden leefstijl/ eetpatroon stapsgewijs aangepast en kan de (Arabische) eetcultuur behouden worden. Consulten zijn ook in het Arabisch/ Marokkaans/ Berberse dialecten mogelijk.

Dietisten gespecialiseerd in Arabische/ Marokkaanse eetcultuur

Diëtist/ leefstijlcoach Sarah  Chorho

Diëtist/ leefstijlcoach Sarah Chorho

Sarah is een doelgerichte, behulpzame diëtiste met sterke communicatieve vaardigheden. Persoonlijk advies en betrokkenheid staan bij Sarah hoog in het vaandel. Zij geniet, als haar clienten met een blij gezicht de praktijk uit lopen. Sarah vindt het belangrijk dat haar adviezen aansluiten op de persoonlijke situatie en wensen van haar cliënt.Sarah is met haar Marokkaanse roots bekend met de Arabische cultuur en beheerst, naast perfect Nederlands, ook de Marokkaanse taal en Berberse dialecten.
Sarah werkt in : Amsterdam
Diëtist Jamila  Saidi

Diëtist Jamila Saidi

Jamila is een gedreven persoon met een passie voor voeding en leefstijl. De combinatie van haar positiviteit, sociale aard, inlevingsvermogen en luisterend oor zorgt ervoor je je bij haar direct op je gemak voelt. Jamila zorgt samen met haar client naar een haalbaar plan, waarmee doelen behaald worden.
Jamila werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Robin van Rhenen

Diëtist/ leefstijlcoach Robin van Rhenen

Robin is spontaan en empathisch. Zij houdt van koken en is van mening dat gezond eten ook makkelijk kan zijn! Robin is diëtist geworden om twee passies te verbinden: voeding en mensen helpen. Zien dat jij je beter voelt, daar wordt Robin heel erg gelukkig van. Zij zoekt graag samen met jou naar een prettige weg om gezonder te leven.
Robin werkt in : Utrecht
Cookies Contact en afspraak