Vermoeidheid, zoetbehoefte, depressieve gevoelens, een onrustige huid, een gewicht dat je niet onder controle krijgt? Is ke hormoonhuishouding in balans? Hormonen spelen een rol bij veel processen in je lichaam. De werking van hormonen is als een ingewikkeld netwerk waarbij alle processen elkaar beïnvloeden. Als de balans hierin niet helemaal goed zit, zul je dat merken. 


Signalen bij een verstoorde hormoonbalans

Een onregelmatige cyclus is een signaal van een verstoorde hormoonbalans. Laat dit checken bij je huisarts. Tegenwoordig zijn er verschillende soorten anticonceptie waardoor je niet meer weet hoe je cyclus zich van nature gedraagt en of deze regelmatig is of niet. Andere signalen die kunnen duiden op een verstoorde hormoonbalans:
  • Slecht slapen en vermoeidheid
  • Opvliegers
  • Neerslachtige of depressieve gevoelens
  • Een onbedwingbare zoetbehoefte
  • Schommelende bloedsuikerspiegel
  • Haaruitval
  • Vetopslag met name rondom middel
  • Hoog of laag libido

Leefstijl en je hormonen

Leefstijl speelt een grote rol binnen hormoonhuishouding. Denk hierbij aan eet- beweegpatroon belangrijk stressregulatie. Stress (cortisol) verergert een hormonale disbalans. 


Tips voor minder stress

  • Een regelmatig ritme, denk aan opstaan en gaan slapen
  • Een goede combinatie van intensief en matig intensieve beweging
  • Een regelmatig eetpatroon
  • Een volwaardig eetpatroon met voldoende vitamines en mineralen, met af en toe iets lekkers
  • Eventuele toch tekortkomende vitamines en mineralen aanvullen door supplementen
  • Soms een beperking of aanpassing in de inname van koolhydraten
  • Voldoende ruimte voor rust en ontspanning
  • Eventuele aanpassing anticonceptie

Rustig aan

Het creerren van een andere balans kost tijd. Maak stapsgewijs kleine aanpassingen die je kunt volhouden; vaker een wandelingetje, een dankbaarheidsdagboek bijhouden, dagelijks een kwartiertje yoga, een aantal keren per dag een minuut bewust ademhalen. Het gaat erom is dat het voor jou werkt. 

Dietisten gespecialiseerd in hormonen

Diëtiste Mees  Stegeman

Diëtiste Mees Stegeman

Aandachtig, open-minded, invoelend en positief. Doordat zij met aandacht luistert voel jij je snel vertrouwd bij Mees. Een gezonde leefstijl benadert zij door middel van een integrale benadering. Voeding en beweging? Natuurlijk. Maar ook psyche, gedrag en emotie spelen belangrijke rollen. Je mind beïnvloedt namelijk je gevoelens en (dus) ook je eetgedrag. Mees heeft in het verleden zelf een verstoorde relatie met voeding gehad, zij begrijpt daardoor als geen ander de noodzaak van bewust (leren) zijn van je denkpatronen en gevoelens. 
Mees werkt in : Amsterdam
Diëtist  Selina  Korthof

Diëtist Selina Korthof

Intuïtief, creatief, empathisch, gedisciplineerd en oplossingsgericht. Als kind bedacht ze al oplossingen voor problemen van mensen in haar omgeving. Het vinden van passende oplossingen zit dus echt in haar DNA. Voor haar is elk probleem als een puzzel; er is altijd een oplossing. Elk lichaam heeft zijn eigen gevoeligheden, bij ieder persoon gaat zij een unieke ontdekkingstocht aan naar de ideale oplossing(en) op maat. Selina heeft zelf een aantal jaren terug ernstige darm-, huid- en hormoonklachten gekregen en kon bijna niets meer eten. Daarnaast zit reuma bij haar in de familie en kreeg Selina zelf op jonge leeftijd al te maken met reumatische klachten. Het juiste voedingspatroon hielp om van al deze klachten af te komen en haar lichaam te herstellen. Dit inspireerde haar om voor dit vak te kiezen en anderen te helpen. Naast haar holistische aanpak met focus op hormoon- en ontstekingsklachten heeft Selina ook veel ervaring met voeding bij autisme. Selina heeft haar zusje met autisme van jongs af aan begeleid om volwaardig te eten. Met succes, haar voedingspatroon is compleet veranderd :)
Selina werkt in : Amsterdam , Utrecht en Diemen
Cookies Contact en afspraak