In 2018 waren er naar schatting 1.186.400 mensen die diabetes hebben, waarvan 9% met diabetes type 1. Diabetes type 1 wordt meestal op jonge leeftijd ontdekt. Bij diabetes type 1 zet je eigen afweersysteem de cellen die insuline maken, uit. Diabetes type 1 is dus in feite een verkeerde reactie van je eigen lijf. Type 1 diabetes is (nog) niet te voorkomen, maar er wordt veel onderzoek gedaan, zodat dat in de toekomst hopelijk wél kan. Met diabetes type 1 valt in principe goed te leven, maar het is wel iets om altijd rekening mee te houden. En dat valt dat echt niet altijd mee. Diabetes type 1 gaat niet meer over (is dus ‘chronisch').


Wat is diabetes type 1?

Wanneer je diabetes mellitus type 1 hebt maakt je alvleesklier geen insuline meer aan. Insuline is nodig om suiker op te nemen in de cellen, en zonder insuline blijft de suiker in je bloed. Je bloedsuiker wordt dus te hoog en je cellen krijgen geen energie. Bij diabetes type 1 is het spuiten van insuline noodzakelijk.  


Hoe weet je of je diabetes type 1 hebt?

Onderstaande sympomen kunnen erop wijzen dat je diabetes type 1 hebt:
  • veel dorst (en zin in zoete dranken)
  • last van een droge mond
  • veel plassen
  • wazig zien
  • moeheid
  • afvallen zonder (andere) aanleiding
  • zweten
  • duizeligheid
  • of zelfs flauwvallen
De huisarts kan door middel van een bloedtest zien of je diabetes type 1 hebt.


Waardoor heb je meer kans op diabetes type 1?

Als diabetes type 1 in je familie voorkomt heb je iets meer kans om het te krijgen: bij 5% van de nieuwe ontdekkingen van diabetes type 1 heeft een eerstelijns familielid (vader, moeder, broer of zus) het ook. 


Behandeling van diabetes type 1

Als je diabetes type 1 hebt kan je een lang en gezond leven hebben. Door op tijd insuline te spuiten en je koolhydraten goed te verdelen over de dag, houd je je bloedsuikers stabiel.


Voedings- en leefstijladviezen bij diabetes type 1

  • Beweeg elke dag minstens 30 minuten. En als je gewicht te hoog is, schroef dit dan op naar 60 minuten per dag. Je hoeft echt niet naar de sportschool (mag wel!) maar wandelen en fietsen zijn ook prima vormen van beweging. 
  • Val af als je gewicht te hoog is. 5% afname van je gewicht heeft al een gunstig effect op je gezondheid! 
  • Stop met roken. Roken vergroot de kans op hart- en vaatziekten. 
  • Beperk stress en ontspan zo veel je kunt. Stress zorgt er waarschijnlijk voor dat je lichaam minder goed reageert op insuline.
  • Bij een gezonde leefstijl hoort genoeg slaap, daarmee help je o.a. je gewicht gezond te houden.
  • Drink geen (of maximaal 1 glas/ dag) alcohol. Wij snappen ook, dat (als je jong bent, maar misschien ook als je niet meer zo jong bent) je ondanks je diabetes, wel met je vrienden wilt gaan stappen. Als je dit doet is het belangrijk dat je je bloedsuiker goed (en meermaals) controleert, zo kan je voorkomen dat die te laag wordt. Als je alcohol drinkt is het goed om er iets bij te eten, dit kan een hypo helpen voorkomen. Je zou ook de hoeveelheid insuline kunnen aanpassen op de situatie, hoe je dat kunt aanpakken kan je het beste met jouw diabetesverpleegkundige.

Hoe helpt de diëtist bij diabetes type 1?

Je diëtist kan je alles vertellen over de relatie tussen diabetes type 1 en de relatie tot je eetpatroon, leefstijl en hoe je hier zo goed mogelijk mee om kunt gaan. Als er net diabetes type 1 bij je is ontdekt zit je waarschijnlijk vol met vragen, die kan je allemaal stellen aan je dietist. Het traject begint met een uitgebreide intake waarin de diëtist je klachten, suikerwaarden en insulinebehandeling, eetpatroon, leefstijl, persoonlijke wensen en behoeften analyseert. Vervolgens stelt de diëtist samen met u een dieet op dat heel precies op u is afgesteld. Wie namelijk diabetes type 1 heeft, moet elke dag zijn bloedsuiker meten, insuline spuiten of een pompje dragen. Je kunt geen hap eten zonder te berekenen hoeveel insuline ervoor nodig is. Je diëtist heeft veel verstand van voedingswaarden (koolhydraten, eiwitten en vetten) en kan je helpen met het leren tellen van koolhydraten om zo je bloedsuiker meer onder controle te krijgen. Je diëtist geeft je praktische tips en handvatten en leert je bijvoorbeeld omgaan met uitdagende momenten en situaties zoals etentjes en vakantie. 

Cookies Contact en afspraak