Zwangerschap en borstvoeding

Gezond eten is altijd belangrijk maar tijdens de zwangerschap helemaal. Sterker nog; de leefstijl van moeder én vader voordat de baby verwekt wordt, heeft invloed op de gezondheid van het kind.


Voeding tijdens je zwangerschap

Wel doen
- Vitamine D-supplement
- Foliumzuursupplement
- Gezonde voeding
- Genoeg drinkvocht
- Voldoende volkorenbrood
- Extra groenten en fruit
- 2 x per week vette vis
- Bij trek een extra boterham of stuk fruit
- Lichaamsbeweging (passend bij conditie en semester)
- Ontspanning
Niet doen
X Voor twee eten of op dieet gaan
X Veel snoepen en snacken
X Rauw vlees en rauwe vis, melk en eieren
X Roofvissen
X Lever(producten; zoals paté)
X Rauwe taugé en andere kiemgroenten
X Geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten
X Alcohol
X Roken
X Stress
Met mate
O Koffie
O Dropjes
O Anijs en zoethoutthee


Lichaamsgewicht en zwangerschap

Een gewichtstoename van zo’n 12 kilo tijdens de zwangerschap is normaal en gezond. Meer aankomen is niet nodig. In de onderstaande tabel zie je hoe de zwangerschapskilo’s zijn opgebouwd.
 
Gewicht baby 3,5 kilo
Vruchtwater 2 kilo 
Placenta en baarmoeder 1,5 kilo  
Extra bloed 2 kilo  
Extra borstweefsel 0,5 kilo  
Extra vetweefsel (reserve voor borstvoeding) 3 kilo  
 

Zwangerschap voedingsweetjes

  1. Het advies is om (minstens 4 weken) vóór de bevruchting al te beginnen met 400 microgram foliumzuur per dag (tot minstens 8 weken na de bevruchting).
  2. Foliumzuur biedt in het eerste deel van de zwangerschap 50-70% bescherming tegen het ontstaan van een open ruggetje (spina bifida). 
  3. Slechts 40% van alle vrouwen volgt het foliumzuuradvies op. Lang niet alle vrouwen blijken goed op de hoogte te zijn van de adviezen.
  4. Een goede vitamine D-status tijdens de zwangerschap verlaagt het risico op o.a. zwangerschapsdiabetes.
  5. DHA-suppletie (visvetzuren) tijdens zwangerschap reduceert de kans op vroeggeboortes.
  6. Vrouwen met een verminderde vruchtbaarheid hebben 60% meer kans op een zwangerschap na ivf als zij een gezonde voeding gebruiken tijdens hun ivf-behandeling
  7. Zowel over- als ondergewicht vóór de zwangerschap is een risico voor verminderde vruchtbaarheid.
  8. Een kind leert in de baarmoeder al smaken ontdekken. Dus hoe afwisselender de moeder eet, hoe meer smaken het kindje herkent als het zelf kan eten.
  9. Voldoende jodium bij de moeder tijdens de zwangerschap voorkomt problemen bij de hersenontwikkeling van het kind. Jodiumtekorten kunnen leiden tot een lager IQ bij het kind.
  10. Van een hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap merkt de moeder meestal niets, maar de baby wel. Er komen dan minder voedingsstoffen en zuurstof door de placenta.
  11. Vitamine D wordt in de darm het best opgenomen als er ook wat vet aanwezig is. Neem je supplement daarom in bij de maaltijd.
  12. Vitamine C bevordert de ijzeropname. Neem daarom fruit en/of groente bij elke maaltijd
  13. Het lichaam neemt foliumzuur uit een pil gemakkelijker op dan uit bijvoorbeeld groente.
  14. Zoete drop bevat doorgaans meer zout dat zoute drop!
  15. Afvallen tijdens de zwangerschap is niet raadzaam; de afvalstoffen die vrijkomen bij vetverbranding zijn schadelijk voor de baby.
  16. Voldoende jodium tijdens de zwangerschap is (extra) belangrijk! Volkorenbrood is de beste jodiumbron.
  17. Afvallen tussen de eerste en tweede zwangerschap verkleint de kans op zwangerschapsdiabetes.

Hoe helpt de dietist bij zwangerschap?

Tijdens de zwangerschap helpt de diëtist bij:
  • een gezond zwangerschapsgewicht
  • een gezond eetpatroon en verantwoorde leefstijl
  • wat je juist wel en beter niet kunt eten
  • zwangerschapsdiabetes
  • een verhoogde bloeddruk
  • zwangerschapsmisselijkheid
  • obstipatie
  • (voorkomen van) ijzerdepletie
  • andere vragen over voeding
 Zaida, 29 jaar

“Tijdens de zwangerschap van mijn eerste kwam ik zo’n 25 kilo aan. Die raakte ik niet allemaal meer kwijt. Toen ik zwanger was van mijn tweede kindje heb ik dan ook de hulp ingeschakeld van DieetPlaneet. Daardoor heb ik, met behulp van mijn diëtsite, mijn gewichtstoename weten te beperken tot 11 kilo. Ik at veel gezonder en voelde me de hele zwangerschap door fitter.”

Borstvoeding

Als je borstvoeding geeft, vraagt je lichaam weer om andere extra voedingsstoffen. Dubbele porties zijn niet nodig, maar iets extra’s is vaak wel verstandig. Je kindje reageert ook op wat jij eet. Het wordt prikkelbaar van gekruide voedingen onrustig van te veel koffie. De diëtisten van DieetPlaneet geven persoonlijk voedingsadvies en vertellen je hoe en wat je in deze periode het beste kunt eten en drinken.

 
Contact en afspraak