Gezond eten is altijd belangrijk maar tijdens de zwangerschap helemaal. Sterker nog; de leefstijl van moeder én vader voordat de baby verwekt wordt, heeft invloed op de gezondheid van het kind.


Voeding tijdens je zwangerschap

Wel doen
- Vitamine D-supplement
- Foliumzuursupplement
- Gezonde voeding
- Genoeg drinkvocht
- Voldoende volkorenbrood
- Extra groenten en fruit
- 2 x per week vette vis
- Bij trek een extra boterham of stuk fruit
- Lichaamsbeweging (passend bij conditie en semester)
- Ontspanning
Niet doen
X Voor twee eten of op dieet gaan
X Veel snoepen en snacken
X Rauw vlees en rauwe vis, melk en eieren
X Roofvissen
X Lever(producten; zoals paté)
X Rauwe taugé en andere kiemgroenten
X Geneeskrachtige kruiden en kruidenpreparaten
X Alcohol
X Roken
X Stress
Met mate
O Koffie
O Dropjes
O Anijs en zoethoutthee


Lichaamsgewicht en zwangerschap

Een gewichtstoename van zo’n 12 kilo tijdens de zwangerschap is normaal en gezond. Meer aankomen is niet nodig. In de onderstaande tabel zie je hoe de zwangerschapskilo’s zijn opgebouwd.
 
Gewicht baby 3,5 kilo
Vruchtwater 2 kilo 
Placenta en baarmoeder 1,5 kilo  
Extra bloed 2 kilo  
Extra borstweefsel 0,5 kilo  
Extra vetweefsel (reserve voor borstvoeding) 3 kilo  
 

Zwangerschap voedingsweetjes

  1. Het advies is om (minstens 4 weken) vóór de bevruchting al te beginnen met 400 microgram foliumzuur per dag (tot minstens 8 weken na de bevruchting).
  2. Foliumzuur biedt in het eerste deel van de zwangerschap 50-70% bescherming tegen het ontstaan van een open ruggetje (spina bifida). 
  3. Slechts 40% van alle vrouwen volgt het foliumzuuradvies op. Lang niet alle vrouwen blijken goed op de hoogte te zijn van de adviezen.
  4. Een goede vitamine D-status tijdens de zwangerschap verlaagt het risico op o.a. zwangerschapsdiabetes.
  5. DHA-suppletie (visvetzuren) tijdens zwangerschap reduceert de kans op vroeggeboortes.
  6. Vrouwen met een verminderde vruchtbaarheid hebben 60% meer kans op een zwangerschap na ivf als zij een gezonde voeding gebruiken tijdens hun ivf-behandeling
  7. Zowel over- als ondergewicht vóór de zwangerschap is een risico voor verminderde vruchtbaarheid.
  8. Een kind leert in de baarmoeder al smaken ontdekken. Dus hoe afwisselender de moeder eet, hoe meer smaken het kindje herkent als het zelf kan eten.
  9. Voldoende jodium bij de moeder tijdens de zwangerschap voorkomt problemen bij de hersenontwikkeling van het kind. Jodiumtekorten kunnen leiden tot een lager IQ bij het kind.
  10. Van een hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap merkt de moeder meestal niets, maar de baby wel. Er komen dan minder voedingsstoffen en zuurstof door de placenta.
  11. Vitamine D wordt in de darm het best opgenomen als er ook wat vet aanwezig is. Neem je supplement daarom in bij de maaltijd.
  12. Vitamine C bevordert de ijzeropname. Neem daarom fruit en/of groente bij elke maaltijd
  13. Het lichaam neemt foliumzuur uit een pil gemakkelijker op dan uit bijvoorbeeld groente.
  14. Zoete drop bevat doorgaans meer zout dat zoute drop!
  15. Afvallen tijdens de zwangerschap is niet raadzaam; de afvalstoffen die vrijkomen bij vetverbranding zijn schadelijk voor de baby.
  16. Voldoende jodium tijdens de zwangerschap is (extra) belangrijk! Volkorenbrood is de beste jodiumbron.
  17. Afvallen tussen de eerste en tweede zwangerschap verkleint de kans op zwangerschapsdiabetes.

Hoe helpt de dietist bij zwangerschap?

Tijdens de zwangerschap helpt de diëtist bij:
  • een gezond zwangerschapsgewicht
  • een gezond eetpatroon en verantwoorde leefstijl
  • wat je juist wel en beter niet kunt eten
  • zwangerschapsdiabetes
  • een verhoogde bloeddruk
  • zwangerschapsmisselijkheid
  • obstipatie
  • (voorkomen van) ijzerdepletie
  • andere vragen over voeding
 Zaida, 29 jaar

“Tijdens de zwangerschap van mijn eerste kwam ik zo’n 25 kilo aan. Die raakte ik niet allemaal meer kwijt. Toen ik zwanger was van mijn tweede kindje heb ik dan ook de hulp ingeschakeld van DieetPlaneet. Daardoor heb ik, met behulp van mijn diëtsite, mijn gewichtstoename weten te beperken tot 11 kilo. Ik at veel gezonder en voelde me de hele zwangerschap door fitter.”

Borstvoeding

Als je borstvoeding geeft, vraagt je lichaam weer om andere extra voedingsstoffen. Dubbele porties zijn niet nodig, maar iets extra’s is vaak wel verstandig. Je kindje reageert ook op wat jij eet. Het wordt prikkelbaar van gekruide voedingen onrustig van te veel koffie. De diëtisten van DieetPlaneet geven persoonlijk voedingsadvies en vertellen je hoe en wat je in deze periode het beste kunt eten en drinken.
 

Dietisten gespecialiseerd in voeding bij zwangerschap en borstvoeding

Diëtist/ leefstijlcoach Irene  Wassink

Diëtist/ leefstijlcoach Irene Wassink

Irene is dietist sinds 2003 en werkt sinds 2012 bij DieetPlaneet. Enthousiast met een frisse blik, met deze woorden beschrijf je haar het best. Haar werkwijze is helemaal van deze tijd; betrokken, puur, professioneel en servicegericht.Bij Irene draait alles om de cliënt. Helemaal zoals wij bij DieetPlaneet bedoelen!
Irene werkt in : Amsterdam
Diëtiste Bahar  Sert

Diëtiste Bahar Sert

Bahar is open-minded, betrokken en behulpzaam. Dat Bahar diëtist wilde worden wist zij op jonge leeftijd al, haar eigen ervaring met de diëtist heeft hiermee te maken. Als kind had Bahar overgewicht en het verbeteren van haar levensstijl (samen met de diëtist) heeft haar leven veranderd. En dat gunt ze jou ook. Het is Bahar's missie om je te begeleiden naar een gezondere levensstijl, een gezonder lichaam en een gelukkiger leven. Bahar kijkt hierbij naar jouw totale plaatje, dus behalve voeding ook naar stress, slaap, beweging en emoties. 
Bahar werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Nurcan  Topal

Diëtist/ leefstijlcoach Nurcan Topal

Nurcan houdt ervan om iets te kunnen betekenen voor haar medemens én van alles wat met voeding en gezondheid te maken heeft. Het beroep dietist is haar dan ook op het lijf geschreven.Nurcan schept hierin duidelijkheid en geeft bruikbare en persoonlijke handvatten. Haar luisterend oor, empathie en positiviteit zet ze hierbij in.Nurcan spreekt Nederlands en Turks.
Nurcan werkt in : Amsterdam en Almere
Diëtist Rashida  Eharruyen

Diëtist Rashida Eharruyen

Als ervaringsdeskundige op gebied van darmklachten weet Rashida hoeveel een aangepast eetpatroon voor je kan doen. Jou óók van je klachten afhelpen d.m.v. professioneel en persoonlijk voedingsadvies en begeleiding is haar missie. Voor Rashida betekent eten gezelligheid en ontspanning. Zij kent de uitdaging van het vinden (en behouden) van de balans terwijl je rekening houdt met alle voorkeuren binnen een gezin. Een goede voorbereiding en een map met gezonde recepten (die iedereen thuis lust) zijn haar praktische basisvoorwaarden. Rashida helpt je heel graag met het traceren van jouw valkuilen en vooral: de oplossingen. Rashida spreekt Nederlands, Engels en Marokkaans.
Rashida werkt in : Utrecht
Diëtist Hafize  Sari

Diëtist Hafize Sari

Empathisch, positief, behulpzaam en nieuwsgierig. Deze mooie eigenschappen typeren Hafize. Op jonge leeftijd kampte Hafize met ernstige maagklachten. Zij werd van arts naar specialist verwezen en kreeg medicijnen voorgeschreven. Zij besloot haar leefstijl en eetgewoontes aan te passen en ontdekte het enorme effect hiervan op haar welzijn. Het veranderen van je eetpatroon kost tijd en moeite, je gewoontes verander je tenslotte stap voor stap. Om de juiste stappen voor jou te bepalen, verdiept Hafize zich in jouw leven/ leefstijl en je persoonlijke uitdagingen en valkuilen. Om deze vervolgens gericht aan te pakken. 
Hafize werkt in : Amsterdam
Cookies Contact en afspraak