De Ottomaanse periode

De Turkse culinaire cultuur is één van de rijkste ter wereld, deze is beïnvloed door zowel het verleden (Ottomaanse rijk) als de multinationaliteit van tegenwoordig. In de Ottomaanse periode werden veel feesten gegeven tijdens Ramadan, bruiloften en andere gelegenheden. Afhankelijk van het seizoen werden menu's bestaande uit soep, kebab, gehaktballetjes en rijst variëteiten, baklava, kadayıf en melkdesserts aangeboden. Voordat de hoofdgerechten aan de Ottomaanse tafel werden opgediend, kon men al smikkelen van smakelijke voorgerechten, op kleine borden, gevuld met stukken brood, salades, olijven, jam en verschillende augurken. Omdat er geen water werd geconsumeerd tijdens de maaltijd, werd sorbet of compote na de maaltijd genuttigd. De gerechten waren gevarieerd en kwamen zonder pauze op tafel.


Westerse invloeden en globalisering

Vanaf de 19e eeuw begon de Ottomaanse eetcultuur open te staan voor westerse eetgewoonten, door economische en culturele invloeden. Hierdoor werd ook gebruik van fastfood producten een feit. Bovendien is de gewoonte om twee maaltijden per dag te nuttigen, vandaag de dag het aantal naar drie maaltijden per dag gegaan. Sommige voedingsmiddelen die het symbool zijn van de Anatolische keuken zoals döner, lahmacun, simit (sesambrood), gözleme (pannenkoek), taart, köfte, kebabs, vissoorten, worst, verschillende kazen en olijven worden overtollig geconsumeerd. Wat betreft peulvruchten zijn linzen, kikkererwten en witte bonen de meest bekende. Consumptie van zoetigheid is ook toegenomen, denk aan baklava, rijstpudding, Turks fruit, gebak en verschillende koekjes. Ayran (karnemelk) staat bovenaan de producten die als drank werd geconsumeerd. Met het effect van globalisering worden ook meer frisdranken en alcoholische dranken gebruikt.


Kenmerken van de Turkse keuken

  • Turks eten is meestal gebaseerd op landbouwproducten en dierlijke producten.
  • Brood neemt een zeer belangrijke plaats in.
  • Wat geserveerd wordt hangt af van de gelegenheid of ceremonie.
  • Gewoonten spelen een belangrijke rol in de Turkse keuken. Zoals koek bij een kop koffie.
  • Het is gebruikelijk om te koken met vlees, uien, tomatenpuree en/of tomaten.
  • Een hoofdmaaltijd eindigt vaak met een nagerecht zoals baklava en/of fruit
  • Het is gebruikelijk om kruiden zoals specerijen, peterselie, dille en pepermunt in maaltijden te gebruiken.
  • Het gebruik van saus is niet inbegrepen in de authentieke Turkse keuken. In plaats van saus wordt tomatenpuree gebruikt. Een portie knoflooksaus over de kebab, komt in de authentieke Turkse keuken niet voor.

10 Tips omgaan met verleiding

Zoals je hebt gelezen, heeft de Turkse keuken cultuur heel wat veranderingen en ontwikkelingen doorgemaakt. De meest opvallende kenmerken van de Turkse keuken zijn het gebruik van zetmeel (brood, deegwaren, rijst/pasta), zoetigheden (gebak, koek, Turks fruit) en overconsumptie van vlees(producten). Zoals voor velen is de verleiding behoorlijk toegenomen met de jaren. Haast op elke hoek is een döner zaak of een steakhouse te vinden. Om met verleiding om te gaan en gezonder te eten kunnen de volgende tips je een handje helpen;
  1. Eet gevarieerd; groente, fruit, zuivel, volkoren graanproducten, vis/ vlees/ ei/ soja, noten en peulvruchten.
  2. Eet regelmatig. Neem 3 hoofdmaaltijden per dag. En eventueel 2-3 gezonde tussendoortjes zoals 1 stuks fruit of een klein handje noten.
  3. Let op de porties. De reden dat mensen teveel eten, is omdat ze te snel eten dus eet rustig. Als je maag voor ¾ gevuld is, zal het een signaal geven dat je kunt stoppen met eten. Dat signaal kun je pas vanaf ongeveer 20 minuten nadat je bent begonnen opmerken.
  4. Drink voldoende! Drink dagelijks minimaal 1,5- 2 liter water (excl. zwarte thee/koffie). Water drinken wordt door veel mensen zwaar onderschat. Honger- en dorst prikkels lijken op elkaar, waardoor het moeilijk kan zijn ze te onderscheiden.
  5. Eet voldoende groente en fruit; Neem dagelijks minimaal 250 gram groente verdeeld over de dag en maximaal 2 stuks fruit per dag.
  6. Wees gematigd met zoetigheden; neem bijvoorbeeld in plaats van een stuk baklava (wat 430 calorieën bevat), een stuk fruit of 1-3 stuks gedroogd fruit.
  7. Brood! 1 van de basiselementen van het Turks eetcultuur. Geniet, maar eet er niet meer dan 6 sneden volkoren/rogge brood per dag van. En neem geen brood bij je maaltijd, als het al een zetmeelcomponent zoals bulgur of pasta bevat.
  8. Pas op met deegwaren! Wees je bewust van wat er in een portie deegwaren kan zitten. Zo bevat een portie börek ruim 320 calorieën. Kies bijvoorbeeld in plaats daarvan een volkoren tortilla met kaas en peterselie/groenten/kruiden of 1 snee volkoren brood met kaas.
  9. Matig het gebruik van (rood)vlees; kies minimaal 1x per week voor een vette vis en maak minimaal 1x per week ruimte voor een maaltijd met peulvruchten zoals bonen en linzen.
  10. Neem geen voorgerechten; zo vermijd je extra calorieën.
 

Dietisten gespecialiseerd in Turkse eetcultuur

Diëtist/ leefstijlcoach Tugce  Tuzgol

Diëtist/ leefstijlcoach Tugce Tuzgol

De sterke affiniteit met eten en gezondheid is de belangrijkste drijfveer geweest om voor het vak dietetiek te kiezen. En nog steeds is ze zeer tevreden met deze keuze. Haar doel? Jou helpen bij het behalen van je doelen. Naast het geven van informatie en (altijd persoonlijk en praktisch) advies is zij gedurende het traject jouw steun- en motivatie punt. Zelf leeft en beweegt Tucze ook gezond.
Tugce werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Nurcan  Topal

Diëtist/ leefstijlcoach Nurcan Topal

Nurcan houdt ervan om iets te kunnen betekenen voor haar medemens én van alles wat met voeding en gezondheid te maken heeft. Het beroep dietist is haar dan ook op het lijf geschreven.Nurcan schept hierin duidelijkheid en geeft bruikbare en persoonlijke handvatten. Haar luisterend oor, empathie en positiviteit zet ze hierbij in.Nurcan spreekt Nederlands en Turks.
Nurcan werkt in : Amsterdam
Diëtist/ leefstijlcoach Robin van Rhenen

Diëtist/ leefstijlcoach Robin van Rhenen

Robin is spontaan en empathisch. Zij houdt van koken en is van mening dat gezond eten ook makkelijk kan zijn! Robin is diëtist geworden om twee passies te verbinden: voeding en mensen helpen. Zien dat jij je beter voelt, daar wordt Robin heel erg gelukkig van. Zij zoekt graag samen met jou naar een prettige weg om gezonder te leven.
Robin werkt in : Utrecht
Diëtist Derya  Tecim

Diëtist Derya Tecim

Al op jonge leeftijd heeft zij de invloed van voeding en beweging op gezondheid ervaren. Zij heeft zelf als kind ernstig overgewicht gehad, en door goede voeding en beweging, inmiddels een gezond gewicht. Deze levenservaring is de basis geweest voor haar loopbaan als diëtist en sportinstructrice.
Derya werkt in : Amsterdam
Diëtist Sevda  Türk

Diëtist Sevda Türk

Volgens Sevda is gezondheid onbetaalbaar. Dat lang niet iedereen dit beseft is voor Sevda een reden geweest om voor het vak dietist te kiezen. Haar missie is dan ook om mensen het inzicht te geven dat zij met voeding hun eigen gezondheid voor een groot deel kunnen beïnvloeden.  Ze experimenteert graag met recepten en houdt zelf ook van lekker eten. Ze spreekt vloeiend Turks en kent de Turkse eetcultuur als haar broekzak. Sevda haar interesse ligt bij volwassenen én kinderen; zij heeft binnen de opleiding Voeding en Dietetiek het vak kindergeneeskunde gevolgd.
Sevda werkt in : Amsterdam
Cookies Contact en afspraak