De 10 beste vakantietips

Tips

De 10 beste vakantietips

Gepubliceerd op: 05-06-2014 13:52

Door: Mara Looij, diëtist Amsterdam, diëtist Leiden, diëtist Amersfoort

de beste vakantie tipsOmdat clienten na hun vakantie nog wel eens met een kilootje (of 1, 2, 3) extra willen terugkeren op het spreekuur besloten de dietisten van DieetPlaneet de beste vakantie-tips eens op een rij te zetten. Hierbij 10 tips om met een stabiel gewicht je vakantie door te komen. 
  1. Afvallen hoeft niet tijdens een vakantie, ga voor stabiliteit. 
  2. Ga met de juiste mindset op vakantie. Het idee 'nu is het vakantie, nu mag ik alles' is  niet de meest handige. Wil je gezond en gebalanceerd leven dan zul je ook tijdens de vakantie keuzes moeten blijven maken. Keuzes maken betekent niet op alles 'nee' zeggen maar even nadenken voordat je 'ja' zegt op een ijsje, kaasje, wijntje, taartje. Heb je er écht zin in? Of neem je het omdat 'het vakantie is'?
  3. Een lekkere vakantie hebben, goed eten en niet aankomen kunnen samen gaan maar dit heeft wat aandacht nodig. Denk er bewust over na hoe je het tijdens je vakantie met eten en bewegen wilt doen.
  4. Kies water in plaats van zoete drankjes.
  5. Buffetten: ga één keer. Kies wat je lekker vindt en doe er wat groente bij. Denk na over wat je met de toetjes wilt: hoe vaak en hoeveel neem je?
  6. Ga je naar frankrijk en zijn kaas en wijn je valkuilen? Of ga je naar Italie waar je altijd te veel ijsjes eet? Maak duidelijke realistische afspraken hoeveel en hoe vaak je drinkt/ eet. Realistische afspraken zijn afspraken die jij kunt en wilt nakomen. Wees dus niet te streng.
  7. Geniet en wees bewust van wat je eet en drinkt. En luister naar je lichaam. Genoeg is genoeg. (ook op vakantie) dus stop dan met eten.
  8. Beweeg! Je kunt overal bewegen, je hebt immers alleen je eigen lichaam daarvoor nodig.  Wandelen, zwemmen of misschien een dansje wagen, het helpt allemaal mee. 
  9. Neem fruit en rauwkost mee voor onderweg/ op het strand.
  10. Eet redelijk regelmatig. In elk geval 3 maaltijden. Als je de lunch overslaat is het logisch dat je 's middags gaat snacken of 's avonds te veel eet.
Contact en afspraak