Acht tips om zo gezond mogelijk te vasten (tijdens Ramadan)

Tips

Acht tips om zo gezond mogelijk te vasten (tijdens Ramadan)

Gepubliceerd op: 07-06-2018 15:26

Door: Shari Groot, diëtist Amsterdam Noord

​Voor wie mee doet aan de Ramadan kunnen onderstaande tips goed van pas komen.
  1. Probeer je eetmomenten te pakken. Sta het liefst in de nacht op om iets te eten en neem geen zware maaltijden. Ga na het eten niet gelijk liggen/slapen maar zit 20-30 minuten rechtop om het eten en drinken rustig te laten zakken. Zo voorkom je maagklachten en kan je ook weer makkelijker in slaap vallen.
  2. Drink voldoende water en thee voor zonsopgang en vermijd het liefst suikerrijke drank. Het kan zijn dat je in de ochtend vroeg moet werken waardoor je suhur (maaltijd voor zonsopgang) overslaat maar sta desnoods op om water te drinken. Je kunt ook een fles water op het nachtkastje plaatsen. Zo hoef je niet helemaal naar de koelkast te lopen.
  3. Probeer rustig te eten en kauw het eten goed. Schep niet te veel op wanneer je weer mag eten, zo voorkom je klachten zoals buikpijn en maagzuur. Als je in de avond niet teveel eet is de kans ook groot dat je in de nacht ruimte hebt voor een tweede maaltijd.
  4. Eet vezelrijke producten zoals veel groenten, 1-2 porties fruit, aardappelen, volkorencouscous, volkoren pasta en zilvervliesrijst. Vezels is namelijk goed voor de stoelgang en werkt obstipatie tegen.
  5. Eet eiwitrijke producten zoals een portie vlees, vis, eieren, peulvruchten, kwark en yoghurt. Eiwitten zijn goed voor de spieren en daarnaast zorgt het ook voor een vol gevoel.
  6. Eet tijdens de iftar niet te veel zoetigheid of gefrituurde hapjes. Deze producten bevatten weinig voedingsstoffen en vezels, waardoor je overdag sneller honger krijgt. Daarnaast kan het je gewicht nadelig beinvloeden.
  7. Probeer dagelijks voldoende te bewegen door bijvoorbeeld wandelingen te maken of op een rustig tempo te gaan fietsen. Vermijd intensieve inspanning tijdens het vasten. Wil je toch graag een workout doen, doe het dan vlak voor etenstijd. Op die manier worden tekorten weer snel aangevuld.
  8. Pak je rust. Ik snap dat het best vermoeiend kan zijn om in de nacht op te staan vooral als je kort daarna weer moet opstaan om bijvoorbeeld te gaan werken of door andere verplichtingen. Neem in de middag als het kan een dutje. Als je tekort hebt aan rust/slaap kan je misschien met collega’s van dienst ruilen of een keer een vrije dag opnemen.
Contact en afspraak