7 tips om 's avonds het snoepen te laten

Tips

7 tips om 's avonds het snoepen te laten

Gepubliceerd op: 20-02-2017 14:16

Door: Renate Westerhuis, diëtist Den Bosch

We weten allemaal dat we het beter kunnen laten, maar toch doen we het: snoepen in de avond. Ook al spreek je met jezelf af het niet te doen, op een gegeven moment geef je er alsnog aan toe. Herken je dit? Lees dan deze blog met tips!
 

1. Reden van snoepen

Ga voor jezelf na wat de achterliggende reden van het snoepen is. Dit kan te maken hebben met moeheid, verveling, emoties of het alleen zijn. Als je de achterliggende reden weet, kan je daar iets mee doen. Als je je verdrietig voelt kan je beter een goede vriend(in) bellen voor èchte troost. En bij moeheid is rust datgene wat je ècht nodig hebt.
 

2. Zoek afleiding

Als je de neiging krijgt om te gaan snoepen krijgt, zoek dan afleiding. Ga bijvoorbeeld eens een stuk wandelen, lees een boek, speel een spelletje, bel iemand op, ga lekker een uurtje sporten of ruim het huis op. Door afleiding te zoeken, zal je niet meer gefocust zijn op het trek-gevoel. Tv-kijken is echter geen goede afleiding, je zult dan juist geneigd zijn te willen snoepen. Ook kan het helpen om de tanden ruim voor het slapen gaan te poetsen.
 

3. Eet voldoende gedurende de dag

Eet dagelijks drie hoofdmaaltijden en drie gezonde, vezerrijke tussendoortjes. De zin om in de avond te gaan snoepen kan komen doordat je overdag te weinig hebt gegeten. Door regelmatig te eten voorkom je pieken en dalen in de bloedsuikerwaarden. Zorg daarnaast, dat je maaltijd uit de juiste voedingstoffen, zoals vezels en eiwit bevat. Deze bevorderen het verzadingsgevoel. Je kan er ook voor kiezen om het avondeten op een later tijdstip te nemen dan je gewend bent en/ of het toetje 30-60 minuten na het avondeten te nemen. Hierdoor houd je in de avond minder tijd over om te snoepen.
 

4. Drink voldoende gedurende de dag

Drink dagelijks 1,5-2 liter. Het kan zijn dat je denkt trek te hebben, maar eigenlijk is het een dorstgevoel. De hersenen onderscheiden dit gevoel niet altijd even goed. Neem in de avond eens een glas water of thee als je geneigd bent te gaan snoepen. Genoeg drinken is daarnaast belangrijk om de vezels hun werk te laten doen. De vezels wellen als het ware op als een spons. Hierdoor ontstaat er een dikke voedselbrij, wat een verzadigend gevoel geeft.
 

5. Haal minder in huis

Doe de boodschappen wanneer je gegeten hebt. Dan heb je minder de neiging om van alles in te slaan doordat je trek hebt. Door minder boodschappen in te slaan, heb je in de avond minder eten in huis. Want wat je niet in huis hebt, kan je niet snoepen.
 

6. Gezond en verantwoord snoepen

Als je in de avond toch trek hebt, neem dan een gezonde en verantwoorde snack. Denk aan een stuk fruit, stuk groente, rauwkost, handje popcorn op smaak gemaakt met kruiden, handje ongebrande en ongezouten noten, schaaltje kwark met fruit/ en of noten, 1 á 2 volkoren rijstwafels met kipfilet/ hummus/ hüttenkäse.
 

7. Spreek met jezelf af..

Om de doordeweeks dagen makkelijker te houden, maak dan een afspraak met jezelf. Spreek af dat je op een weekenddag wel mag snoepen, zodat je hier naar uit kan kijken. Kies dargene wat jij het allerlekkerst vindt. Onthoudt daarbij: alles met mate! Schrijf deze afspraak op en plak het papiertje op de koelkast.
 
 
 
 
 
 
Cookies Contact en afspraak