10 tips om meer fruit te eten

Tips

10 tips om meer fruit te eten

Gepubliceerd op: 24-03-2016 11:33

Door: Noor Struik, diëtist Amsterdam

Fruit bevat relatief weinig calorieën en veel voedingsstoffen, zoals vezels, vitaminen en mineralen. Fruit verlaagt het risico op hart- en vaatziekten, diabetes type 2, darmkanker en longkanker. Hartstikke belangrijk dat je daar genoeg van binnenkrijgt dus! We raden aan aan om per dag minimaal 2 porties (200 gram) fruit te eten. De gemiddelde Nederlander krijgt net iets meer dan 1 portie fruit per dag binnen. Eet jij genoeg fruit? Onze tips helpen je!
 
  1. Neem fruit bij je ontbijt. Voeg (bevroren) fruit toe aan yoghurt, zoals frambozen, aardbei of mango.
  2. Weinig tijd om te ontbijten? Voor een banaan onderweg heb je zelfs op je drukste ochtend tijd.
  3. Neem fruit mee naar je werk als tussendoortje. Een appeltje gaat net zo makkelijk in je tas als die mueslireep.
  4. Zet thuis een fruitschaal in het zicht. Je bent sneller geneigd een stuk fruit te eten als je het constant ziet liggen.
  5. Combineer fruit met het avondeten. Rozijnen, appels en meloen zijn heerlijk door salades. Appel combineert goed met varkensvlees, ananas met vis en stukjes sinaasappel zijn lekker bij kip.
  6. Kies eens voor gedroogd fruit als tussendoortje. Boordevol vezels, wat zorgt voor een langer verzadigd gevoel. Zo kan je er weer even tegenaan!
  7. Heb je thuis rijp fruit liggen? Maak er een smoothie van met een beetje yoghurt of (plantaardige) melk. Ook handig om mee te nemen als gezond tussendoortje.
  8. Varieer: maak er een sport van om zoveel mogelijk verschillende soorten fruit te proberen. Zo verveelt fruit nooit.
  9. Verwerk fruit in gebak, zoals bananenbrood, (havermout)koekjes met blauwe bessen of pannenkoeken met appel.
  10. Heb je na het avondeten nog zin in iets zoets? Neem een stuk fruit als toetje.
 
 
Cookies Contact en afspraak