10 tips om gezond te koken

Tips

10 tips om gezond te koken

Gepubliceerd op: 13-09-2011 11:28

Door: Mara Looij, diëtist Amsterdam, diëtist Leiden, diëtist Amersfoort

Tien tips om gezond te koken.

  1. Houd de hoeveelheid bakvet in de gaten. Leg vlees pas in de pan als de olie, botertien tips om gezonder te koken of margarine goed heet is, dan neemt het minder vet op. Olie is heeft genoeg als het gaat 'dampen'. En margarine of boter wanneer het schuim wegtrekt.
  2. Bouillon of halfvolle melk in plaats van boter maakt puree of stamppot lekker smeuïg en minder vet.
  3. Maak je een salade? Maak dan keuzes; kaas óf spekjes óf nootjes óf croutons. Doe je alles bij elkaar, dan kan je salade uiteindelijk meer calorieen bevatten dan een pizza!
  4. Gebruik in plaats van geraspte kaas over bijvoorbeeld pastagerechten, een lepeltje Parmezaanse kaas, dit is veel sterker van smaak waardoor je minder nodig hebt.
  5. Gebruik meer (verse) kruiden en wat minder zout!
  6. Eet bij voorkeur rode sauzen, deze bevatten veel minder vet dan witte sauzen. Denk aan ketchup, chilisaus en barbequesaus. 
  7. Kook afgepaste hoeveelheden. Zo kom je niet in de verleiding om te veel te eten en hoef je ook geen eten weg te gooien!
  8. Fondue in bouillon in plaats van kaas ... met bouillon! Neem niet alleen brood maar ook lekker veel groente! Wel kaasfonduen? dat maak je ook gezonder door in plaats van brood, stukjes bloemkool, broccoli, wortel te gebruiken.
  9. Eet altijd groenten bij je maaltijd. Lukt het niet om 200 gram groenten in je gerecht te verwerken? Maak er dan een salade of soep op basis van groenten bij!
  10. Eet minder (rood) vlees en kies vaker voor vis of vegetarisch! Gezonde vleesvervangers zijn bijvoorbeeld tofu, noten en eieren. 
Cookies Contact en afspraak