​10 tips niet aankomen rondom Sinterklaas

Tips

​10 tips niet aankomen rondom Sinterklaas

Gepubliceerd op: 26-11-2014 10:21

Door: Mara Looij, diëtist Amsterdam, diëtist Leiden, diëtist Amersfoort

De sinterklaastijd staat alweer voor de deur en dit betekend dat de winkels vol liggen met pepernoten, speculaas en andere 'bijzondere' snoepsoorten. Kortom: verleiding alom. Je zou de eerste niet zijn die in deze periode moeite heeft zijn gewicht onder controle te houden. Hieronder tips die je kunnen helpen om zonder te veel 'gewichtsstruggles' door deze periode heen te komen. 
 
  • Sinterklaas is maar op één dag jarig. Vier het ook op deze dag. En haal speciaal voor 5 december lekkers in huis. 
  • Koop bewust het snoepgoed in, kies wat je écht lekker vindt en koop niet teveel in.
  • Zet naast het snoepgoed op het heerlijk avondje ook gezonde hapjes op tafel zoals rauwkost met een lekkere yoghurt dip, olijfjes of noten. De wortel is niet alleen lekker voor het paard maar ook voor jezelf . 
  • Gun jezelf wat lekkers! Houd in je achterhoofd dat als je het bij één avond houdt (en niet helemaal los gaat), je hier niet van zult aankomen. 
  • Geniet van iedere hap die je neemt, eet langzaam en met aandacht. Proef goed! Dit zodat je er meer van geniet en je niet op de automatische piloot ineens het schaaltje pepernoten leeg hebt.
  • Luister goed naar je lichaam, eet niet door als je genoeg hebt. 
  • Eet de rest van de dag normaal. Gewoon je ontbijt, lunch en avondeten, neem fruit tussendoor en drink vooral water. Hierdoor zul je veel minder de neiging hebben een duikvlucht te nemen zodra de pieten beginnen met strooien.
  • Heb je veel over? Deel het overgebleven snoepgoed uit aan familie, vrienden en/of collega’s. Wat je niet heb, zul je niet eten. Dit geldt ook voor alle chocoladeletters die je krijgt. Houdt er één (de lekkerste) en geef de rest weg.
  • Actie! Beweeg op sinterklaasavond door bijvoorbeeld de pietendans of pietengym te doen met de kinderen. Als er geen kleine kinderen zijn, kan je dit alsnog doen. Bijvoorbeeld als opdracht bij een spel. 
  • Ga zelf aan het bakken zonder toegevoegde suikers. Kijk hier voor inspiratie.
Cookies Contact en afspraak