Wat is de beste volkorencracker?

Blogs

Wat is de beste volkorencracker?

Gepubliceerd op: 22-12-2017 10:15

Door: Ismene Montnor, diëtist Amsterdam Zuidoost Bijlmer

Als je die minder brood wilt eten, kan je kiezen voor crackers. Vergeleken met een boterham bevat een cracker minder koolhydraten en minder kilocalorieën. Daardoor passen crackers in een energie- en koolhydraatbeperkt dieet. Het beste is het dan om te kiezen voor 100% volkoren crackers. En bij deze keuze ga ik je helpen in deze blog. Want een cracker die ‘volkoren’ genoemd wordt, is vaak maar deels van volkorenmeel gemaakt. Je wordt dus eigenlijk gefopt waar je bij staat. Maar eerst iets meer over het begrip ‘volkoren’ en vezels.


Wat betekent volkoren?

Volkoren betekent dat alle delen van de graankorrel (dus ook de vezels) verwerkt zijn in de bloem waarmee een product bereid is. In een volkorenproduct is volkorenmeel gebruikt. De term 'volkoren' wordt echter ook gebruikt als een product een deel volkorenmeel bestaat. Daarom is het goed om zelf te blijven opletten.


De voordelen van volkoren

  • Veel vezels en dus goed voor je darmen
  • Goed voor je cholesterol en voor het voorkomen van hart en vaatziekten zijn vezels belangrijk
  • Verzadigend en dus goed voor je gewicht

Hoeveel vezels heb je nodig?

Het advies is om ongeveer 30-40 gram vezels per dag binnen te krijgen. Het beste is het om uit verschillende bronnen te halen; volkorenproducten, fruit, groente, peulvruchten en noten. Gevarieerd eten dus! Op die manier krijg je van de verschillende soorten (oplosbaar en onoplosbaar) genoeg binnen.
 

Wanneer mag volkoren ‘volkoren’ worden genoemd?

Volkorenbrood moet wettelijk van 100% volkorenmeel gemaakt zijn. Als je volkorenbrood kiest, weet je dus zeker dat het helemaal van volkorenmeel gemaakt is. Maar producten als crackers, beschuit, ontbijtkoek en pasta’s mogen al ‘volkoren’ worden genoemd als er volkorenmeel in zit. Dus ook als dit volkorenmeel is gemengd met tarwebloem en het % volkorenmeel maar laag is. Meergranenbrood en speltbrood zijn niet volkoren. Bruinbrood of tarwebrood ook niet. Als er 25 % volkorenmeel in het brood zit mag het op de verpakking bruinbrood worden genoemd.
 

Volkorencrackers

Een cracker die ‘volkorencracker’ wordt genoemd is ook niet per definitie 100% volkoren. Om erachter te komen wat er echt in de cracker zit kan je het etiket lezen. Let daarbij altijd vooral op het eerstgenoemde ingrediënt, want dat is het ingrediënt dat het meeste in het product zit. Wij hebben een deel van het aanbod volkorencrackers voor je onder de loep genomen, zie de tabel.


Kies je cracker

* De Wasa volkoren cracker bestaat uit 100% volkoren roggemeel. De Bolletjes Oerknäck bevat de meeste eiwitten in vergelijking met de andere crackers. Dit omdat deze cracker pompoenzaden en zonnebloempitten bevat. De Bolletje volkorencracker bevat maar 52% volkorentarwemeel.

Een gezonde cracker bevat

  • 100% volkorenmeel
  • weinig natrium
  • een minimale hoeveelheid suikers (alle ingrediënten die op -ose eindigen zijn ook suikers)
Let daarbij op het etiket, hoe minder ingrediënten de cracker bevat, hoe beter! Veel meer dan volkorenmeel, water en een beetje zout is er in principe niet nodig om een cracker te maken.


Jodium

Een puntje om op te letten als je brood helemaal door crackers vervangt, is je jodiuminname. Gejodeerd zout zit wel in brood en niet in crackers. Je kunt dit oplossen door dagelijks een vitaminesupplement te gebruiken met 150 mg jodium.
Cookies Contact en afspraak