Vis tegen depressie

Blogs

Vis tegen depressie

Gepubliceerd op: 27-08-2015 15:58

Door: Ingrid Kop, diëtist Amsterdam

Waarom is het goed om vis te eten?

Vis zit barstensvol:
  • Proteine: met eiwitten die je lekker verzadigen en goed zijn voor je spieren. 
  • Vitamine B12: voor de aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van je zenuwstelsel. 
  • Jodium en selenium: voor een goed werkende schildklier.
  • Zink voor een goede weerstand. 
  • Vitamine A en D: vitamine A is goed voor je ogen en voor een gezonde huid, vitamine D is goed voor je botten en tanden maar ook noodzakelijk voor je hersenen en speelt ook een rol bij het voorkomen van een depressie!
  • IJzer: nodig om zuurtstof te vervoeren door je lichaam.
  • Omega-3 vetzuren: voor een gezond hart en bloedvaten.

Omega 3-vetzuren

Omega-3 is mega-goed voor je hersenen, huid en vermindert de kans op hart en vaatziekten en mogelijk ook op dementie. Het draagt bij aan gezonde cholesterolwaarden en een sterke weerstand. Omega-3 is goed voor de ogen en verbetert het concentratievermogen. 


Omega-3 tegen depressie

Hoe komt het nu dat omega-3 helpt tegen depressie? Een voeding rijk aan visvetzuren verhoogt de productie van dopamine in de hersenen. En dat is een gelukshormoon, vandaar.  Eet 1 x per week vette vis! 


Vette vis

Zalm, haring, makreel, sardines, paling en forel. Wilde vis is rijker aan omega-3 dan gekweekte vis.


Magere vis

Witvis zoals kabeljauw, wijting, tilapia, pangasius.


Wat als je geen vis lust?

Omega-3 vindt je ook in plantaardige bronnen: lijnzaadolie, koolzaadolie, walnoten, groene groenten, zeewier en spirulina. Of kies voor visoliecapsules. Kies voor een visolie met meer EPA dan DHA. Het liefst ook nog i.c.m. vitamine E, C en selenium omdat deze nutriënten oxidatie (bederf of ransig worden) van de omega-3 vetzuren voorkomt. 


De juiste vis kiezen

Let bij het kiezen van je visje op duurzaamheid en gezondheid. Sommige vissen dreigen uit te sterven of zijn verontreinigd. De manier waarop de vis gekweekt  en gevist wordt en waar de vis vandaan komt bepaalt of je een verstandige keuze maakt. Er zijn keurmerken en apps die je helpen bij het maken van de juiste keuze:
  • Het MSC-keurmerk staat voor duurzaam gevangen wilde vis. Zo is kabeljauw gevangen in de Barentzszee oke, maar die uit de Noordzee niet of eet je beter kweektilapia uit Nederland en Belgie dan uit Azie.  
  • Het ASC-keurmerk staat voor verantwoord gekweekte vis. Alleen gekweekte vissen kunnen een biologisch keurmerk krijgen.
  • De VIS-wijzerApp. Dan kun je vis eten met een goed geweten. http://www.goedevis.nl/wat-kun-jij-doen/download-viswijzer-app
Cookies Contact en afspraak