Vasten versterkt - dietist Sarah over de Ramadan

Blogs

Vasten versterkt - dietist Sarah over de Ramadan

Gepubliceerd op: 17-06-2016 12:05

Door: Sarah Chorho, diëtist Amsterdam

De eerste dag - Suhoor

02.30 De wekker gaat af. Slaapdronken zoek ik naar mijn telefoon. Het is half 3! Vermoeid was ik mijn gezicht en loop ik naar de keuken. De rest van het gezin zit al aan tafel. Ik schuif aan en kijk om me heen. Papa die gapend zijn brood aan het smeren is, mijn zus die half slapend haar thee naar binnen slurpt en mijn broer die verdwaasd voor zich uitstaart en nog niet beseft wat hij zo vroeg in de keuken doet. Stiekem moet ik wel lachen om die slapende koppen. Mama is al langer wakker, want zij dekt de tafel. Deze is gevuld met allerlei etenswaren waaronder een schaal met fruit, een mand gevuld met brood en thee. Eigenlijk heb ik helemaal geen trek en moet mijn lichaam nog wennen aan het eten rond dit tijdstip. Daarom pak ik wat magere kwark uit de koelkast en doe er een sinaasappel bij. En het flesje water mag natuurlijk niet ontbreken!


De eerste dag - Iftar

21:59 Iedereen holt naar de keuken! Het moment is aangebroken om ons vasten te verbreken. Stiekem zijn we blij dat de lange dag erop zit. Wederom is de tafel gevuld met zoveel lekkers: dadels, harira (Marokkaanse soep), chebakia (Marokkaanse honingkoekjes) en nog veel meer. Waar moet ik mee beginnen? Toch maar de dadels en een slokje water, want zo deed de profeet dat ook. Vervolgens neem ik een kom harira. Ik drink netjes mijn kom leeg en besluit dan om eerst het gebed te verrichten. Zo vervul ik niet alleen mijn plicht maar zorg ik er ook voor dat mijn lichaam even de kans krijgt om het eten te verwerken. Dan is het tijd voor de vers klaargemaakte wraps met groente en kipfilet.


Vasten verzwakt niet, vasten versterkt

Inmiddels is het 1,5 week geleden dat de maand aanbrak waar alle moslims over de hele wereld zich op verheugden, de Ramadan. Oh wat houd ik van deze maand! Dat bijzondere gevoel waarmee het vasten mij langzaam maar zeker overneemt, de rust en vrede in mezelf, ondanks de honger en dorst tijdens de eerste twee dagen. De stilte van mijn ziel, terwijl de wereld lijkt te schreeuwen. Overal verleidingen, maar ik ben in controle. Ik zeg altijd: ‘Vasten verzwakt niet, vasten versterkt’. Want de discipline die ik hiervoor nodig heb is enorm!


Hoe ik mijn vastendag doorbreng

Hoe ik mijn vastendag doorbreng verschilt van dag tot dag. De ene keer ben ik aan het werk en de andere keer zit ik lekker thuis. Tijdens mijn werkdagen vestig ik mijn aandacht op mijn werkzaamheden, waardoor ik eigenlijk geen tijd heb om naar mijn maag te luisteren. Op andere dagen houd ik mij bezig met andere activiteiten. Het vasten betekent namelijk niet alleen het laten staan van eten en drinken, maar het is ook het besteden van de tijd aan nuttige zaken, zoals het verrichten van extra gebeden. Dan voel ik mijn lichaam ook werkelijk tot rust komen! Wel merk ik dat mijn concentratie, naarmate de dag verstrijkt, begint af te nemen.


Mijn persoonlijke Ramadan-tips

  • Zorg dat je tijdens de eetmomenten groente, fruit en zuivel binnenkrijgt
  • Kies voor vezelrijke producten: volkorenbrood, zilvervliesrijst, volkorenpasta
  • Hanteer indien mogelijk 3 vaste eetmomenten zodat je je energie-inname over deze momenten kunt verdelen
  • Kies eiwitrijk voedsel, zoals melk, ei, kaas op brood, vleeswaren; dit verzadigd langer
  • Drink voldoende op de toegestane momenten
  • Beperk dadels tot 3 stuks per dag
  • Wees matig met zoete en vette gerechten
  • Wees matig met frisdranken/smoothies; vervang evt. de fruitsmoothies door groene smoothies
  • Beweeg, maar bij voorkeur rustig aan en als het koel is.
Contact en afspraak