Uit eten zonder schuldgevoel

Blogs

Uit eten zonder schuldgevoel

Gepubliceerd op: 03-06-2019 17:06

Door: Minne Warmerdam, diëtist Amsterdam

Het is een veelvoorkomende vraag: hoe kan ik uit eten gaan terwijl ik probeer af te vallen? Kan dat wel? Het antwoord is ja, tuurlijk kan dat. Uit eten gaan of buiten de deur eten is iets leuks en zou niet gekleurd moeten worden door restricties en schuldgevoelens. Aan de andere kant is het zogenaamde zwart-wit denken (nu kan het!), ook niet helpend. Hoe je het dan moet aanpakken? Dat kan als volgt.

Probeer mee te denken met de restaurantkeuze
Natuurlijk zijn sommige keukens ongezonder en vetter dan andere. All you can eat-, Chinese- en Surinaamse keukens zijn bijvoorbeeld over het algemeen wat ongezonder dan de Mediterrane of Japanse keuken.  Als de keuze al gemaakt is, is dat ook niet erg. Dan zijn de volgende punten misschien van toepassing.  
 
Kies van tevoren hoeveel gangen je wilt gaan eten
Het is handig om van tevoren te bedenken of je een voor- en hoofdgerecht wilt, of een hoofd- en nagerecht. Alle drie is niet aan te raden omdat je dan vaak te veel eet.
 
Keuzes keuzes keuzes
Oké en wat dan precies? In bijna ieder restaurant vind je tegenwoordig wel vlees/vis met groente, salades, soepen of vegetarische hoofdgerechten op de kaart staan. Dit is vaak een prima keuze. Staat er iets op de kaart wat ongezonder is maar je het allerlekkerst vindt? Probeer dan de keuze van je voorgerecht erop aan te passen, of neem geen nagerecht.  
 
Ga je niet te buiten aan de bijgerechten
Vaak krijg je voor het eten brood met boter of olie. Omdat je dan honger hebt is het niet gek dat je daar vaak (te) veel van eet. Hetzelfde geldt voor de friet of aardappeltjes die je vaak bij het hoofdgerecht krijgt. Als je wilt afvallen kun je hier beter wat minder van eten, des te meer geniet je van je hoofdgerecht!
 
Drank vs. eten
Tijdens uit eten gaan drink je vaak meer dan thuis. Dit is ook iets waar je rekening mee kunt houden. Drink bijvoorbeeld maar 1 of 2 glazen wijn (kies dan wel een lekkere uit) en stap daarna over op water. Per glas alcohol consumeer je gemiddeld 100kcal extra.
 
Geniet!
Uit eten gaan moet altijd een leuke gelegenheid blijven en geen reden tot paniek. Als je een klein beetje oplet is het vaak al voldoende. Voel je bovenal niet schuldig, zeker niet als je een leuke avond hebt gehad.
Cookies Contact en afspraak