Tips om efficiënt weekboodschappen te doen

Blogs

Tips om efficiënt weekboodschappen te doen

Gepubliceerd op: 04-04-2020 11:14

Door: Hoi Sun Snoek, diëtist Utrecht

Efficiënt en gezond boodschappen doen is altijd handig en nu al helemaal! Genoeg gezond eten in huis hebben en zo min mogelijk naar de supermarkt is ons doel. Hoe doe je dit? Dat ga ik je vertellen :)

Planning
Efficiënt en gezond boodschappen doen begint met een planning. Mijn vriend en ik nemen iedere week de komende week met elkaar door. Wanneer we allebei aan het werk zijn kiezen we voor makkelijk. Wanneer één van ons vrij is wordt er meer uitgebreid gekookt. We plannen welke gerechten we gaan eten en maken een boodschappenlijst. Hierbij een voorbeeld voor basisproducten die vaak op ons lijstje staan.

Ontbijt en lunch
  • Volkorenbrood
  • Beleg: 100% pindakaas of notenpasta, hummus, groentespread, fruitspread (ongezoet), kaas, (vegetarische) vleeswaren
  • Ontbijtgranen: havermout, Brinta of muesli (zonder toegevoegde suiker)
  • (Soja) yoghurt, ongezoet/ naturel
Avondeten
  • Volkoren pasta, zilvervliesrijst, volkoren couscous, bulgur
  • Groente (vers en diepvries)
  • Peulvruchten in blik of pot
  • Tofu, tempeh of kant- en klare vegetarische vervangingen zoals falafel of vega gehakt
  • Eieren
  • Vis (1 dag in de week)
  • Vlees of gevogelte (indien gewenst)
  • Tomatenpuree, pesto
  • Kokosmelk
  • Kruiden en smaakmakers zoals sojasaus
Tussendoor
  • Fruit (vers en diepvries)
  • Snackgroente
  • Ongezouten noten
  • Zilvervliesrijstwafels en volkoren crackers
  • Ingrediënten om op een gezonde manier zelf iets lekkers te maken
Tips om efficiënt weekboodschappen te doen:
  1. Maak een boodschappenlijstje. Begin daar een paar dagen voordat je boodschappen gaat doen mee. Zo kan je in de loop van die dagen het lijstje aanvullen. Op deze manier vergeet je niks.
  2. Bedenk alvast een alternatief voor de belangrijkste producten die je nodig hebt. Dan ben je goed voorbereid als het uitverkocht is.
  3. Koop alleen wat op je lijstje staat :-)
  4. Zorg voor 1 of 2 extra  broden voor in de diepvries. Haal 15-30 min voor je broodmaaltijd de benodigde boterhammen uit de diepvries. Zo heb je altijd lekker vers brood in afgepaste hoeveelheden.
  5. Let bij koelvers broodbeleg en zuivel op de Tenminste Houdbaar Tot (THT)-datum zodat je de komende week goed zit met je aankopen.
  6. Houdbare (koe- en plantaardige) melk kan je maanden buiten de koelkast bewaren. Handig om er een pak van in huis te hebben zodat je niet naar de winkel hoeft voor 1 pak melk.
  7. Zorg dat je standaard 1 pak ontbijtgranen (zoals havermout) voor je ontbijt en 1 pak volkoren granen (zoals zilvervliesrijst) voor het avondeten in je voorraadkast hebt staan.
  8. Koop verschillende soorten groente en fruit die je op verschillende manieren kunt bewaren (vers, diepvries, blik/ pot).
  9. Vegetarische eiwitbronnen zoals bonen, erwten, linzen, eieren en vegetarisch gehakt kun je langer bewaren dan vlees/ vleeswaren.
  10. Ongezouten/ ongebrande noten zijn gezond en je kunt ze lang bewaren. Handig om standaard in huis te hebben als gezonde, hartige snack.
Veel succes! 
Cookies Contact en afspraak