Teff, een wonderlijk graankorreltje

Blogs

Teff, een wonderlijk graankorreltje

Gepubliceerd op: 27-07-2015 13:36

Door: Mara Looij, diëtist Amsterdam, diëtist Leiden, diëtist Amersfoort

Wat is teff? 

Teff is een glutenvrije graansoort die oorspronkelijk uit Ethiopië komt. Teff is beroemd omdat het de kleinste graankorrels ter wereld is. Er passen wel 150 teffkorrels in één tarwekorrel! Zo klein dus dat hij niet te pellen is. Teff bestaat daarom vooral uit zemelen en kiemen, wat betekent dat het heel veel vezels bevat. De graankorrels worden vermalen tot (volkoren) meel. In Ethiopië gebruiken ze dit meel vaak om pannenkoekjes (Injera) van te bakken. De smaak van teff is mild, nootachtig en een beetje zoet. 


Kan iedereen Teff eten?

Teff is 100% glutenvrij en is daarom een geweldig product voor mensen met glutenintolerantie en/of glutensensitiviteit. Maar eigenlijk is teff aan te raden voor iedereen die er een gezonde levensstijl op nahoudt. Daarnaast is het in het speciaal aan te raden voor sporters, vegetariërs, veganisten én zwangere vrouwen. Lees hieronder waarom. 


5 Redenen om teff te eten

  1. Teff bestaat enkel uit complexe koolhydraten. Complexe koolhydraten worden ook wel langzame koolhydraten genoemd. Dit omdat ze in het lichaam langzaam worden afgebroken tot glucose. Dit zorgt voor een geleidelijke toevoer van energie naar je lichaamscellen én naar je hersenen. Je kunt na dit ontbijt dus wel even door met je energie en concentratie. 
  2. Teff bevat veel vezels, waardoor je hongergevoel niet na 2 uur alweer om de hoek komt kijken. Je bent langer verzadigd. Ongezonde lekkernij die je tussen de maaltijden in aangeboden wordt zijn daardoor makkelijker te weerstaan! De vezels zorgen er ook voor dat de afvalstoffen uit je darm sneller in het toilet kunnen worden neergelegd. Juist. Makkelijk poepen dus! 
  3. Teff bevat twee keer zo veel ijzer als tarwe of gerst. En ook leuk om te weten; Teff bevat als énige graan vitamine C, wat de opname van ijzer nóg beter maakt. IJzer is nodig voor de aanmaak van rode bloedlichaampjes in je lichaam. Hierdoor wordt zuurstof naar al je lichaamscellen vervoert. Dit geeft goede energie. Als je zwanger bent, heeft je lichaam extra ijzer nodig. En ook vegetariërs en veganisten kunnen vaak wel wat extra ijzer gebruiken. 
  4. Teff bevat alle 8 essentiële aminozuren in de goede verhouding, wat zorgt voor een goede kwaliteit eiwit dat makkelijk wordt opgenomen in het lichaam. Nóg een reden voor vegetariërs en veganisten dit lekkere graan vaker te kiezen. 
  5. Teff bevat een hoog gehalte aan magnesium en calcium, die samen belangrijk zijn voor voor spieren en botten. De sporters onder ons hebben na het lezen van deze uitspraak waarschijnlijk hun boodshappenlijstje meteen aangevuld. 


Hoe gebruik je teff?

Je kunt teffmeel natuurlijk gebruiken zoals de Ethiopiërs. Bak er pannenkoekjes (Injera) van en 'lepel' je groenten ermee op. Ook als ontbijt is het heerlijk en een prima afwisseling voor je sneetjes brood, je kommetje muesli of havermout. Het is leuk om teff te mengen met andere meelsoorten/vlokken, zoals boekweit, amandelmeel, maïsgries en spelt of tarwemeel. Teff kun je daarnaast gebruiken als gezondere vervanger van bloem om sauzen, soepen en jus te verdikken. En je kunt het natuurlijk toevoegen aan je smoothie, zoals ik heb gedaan in deze heerlijke romige chocolade ontbijt-smoothie. (ik gebruikte hiervoor de ontbijtmix van Zonnatura).
Cookies Contact en afspraak