Ruim 70% in de schappen bestaat uit sterk bewerkte voedingsmiddelen

Blogs

Ruim 70% in de schappen bestaat uit sterk bewerkte voedingsmiddelen

Gepubliceerd op: 21-08-2019 17:11

Door: Shari Groot, diëtist Amsterdam Noord, diëtist Amsterdam

Zoals de titel al verklapt bestaat ruim 70% van het assortiment in de supermarkten uit sterk bewerkte voedingsmiddelen (volgens onderzoek van Foodwatch). Deze voedingsmiddelen bevatten vaak veel suiker, vet, zout en weinig vitamines, mineralen en vezels. Ze worden ook wel ultra-processed foods genoemd en bevatten weinig goede voedingstoffen en zijn hoog in energie/calorieën. Te grote consumptie hiervan kan bijdragen aan een grotere kans op het ontstaan van overgewicht en welvaartziekten.
 

Hoe herken je sterk bewerkte voedingsmiddelen?

Voorbeelden van deze producten zijn kant- en klare maaltijden, hamburgers, chips, frisdrank, snoep en toetjes maar ook producten die we dagelijks onderweg naar het werk meenemen zoals een krentenbol, een croissant, een mueslireep, een ontbijtkoek, gezoete zuiveldrank of een eierkoek. Deze producten zijn gemaakt van variaties van bloem, suiker, zout en vet, ze zijn verpakt en meestal lang houdbaar buiten de koelkast (door suiker, vet en toevoegingen), ze zijn vaak ultra lekker en je kan er veel van eten zonder een vol gevoel van te krijgen.


Gemaksvoedsel

Deze sterk bewerkte voedingsmiddelen zijn eigenlijk gemaksvoedsel, je hoeft zowat alleen maar de verpakking open te maken om het op te eten. Deze voedingsmiddelen worden ook in aantrekkelijke verpakkingen verkocht en slimme marketing zorgt ervoor dat je er gauw te veel van eet. Je vindt ze ook echt overal: in de supermarkt, in een winkel, op het station, benzinestation, de automaat of in de kantine op scholen en kantoren.


Omgaan met sterk bewerkte voedingsmiddelen

Alle sterk bewerkte voedingsmiddelen mijden is bijna onmogelijk en ook niet nodig maar kiezen voor minder bewerkt eten en vaker zelf een maaltijd klaarmaken met verse onbewerkte producten is een goede vuistregel. Hoe minder ingredienten er op het etiket staan, hoe minder bewerkt een product is. Neem bijvoorbeeld vaker belegde volkoren boterhammen of een bakje yoghurt met muesli mee naar het werk, school of een afspraak. Snack vaker met een stuk vers fruit, een zakje snoepgroenten, een paar crackers met beleg, een gekookt eitje of noten. Kies vaker voor water, thee, koffie of (karne)melk in plaats van frisdrank, gezoete zuiveldrank en sapjes. Op die manier krijg je niet teveel onnodige energie/calorieën, suiker, verzadigde vetten en zout binnen.
Cookies Contact en afspraak