​Overgewicht en stress

Blogs

​Overgewicht en stress

Gepubliceerd op: 19-06-2015 17:29

Door: Ingrid Kop, diëtist Amsterdam

Vrouwen hebben vaker een burn out

Ik ben behalve dietist, ook burn-out coach. Wat mij opvalt is nagenoeg al mijn vrouwelijke cliënten  te weinig tijd voor ontspanning nemen. De diagnose burn-out komt dan ook bij bijna dubbel zoveel vrouwen als mannen voor Wat ontspannen betreft kunnen nog een voorbeeld aan mannen nemen. 'Grappig' weetje ; een burn-out treft vooral vrouwen in de leeftijd 35-49 jaar. De meeste mannen zijn vaak iets ouder als ze een burn-out krijgen. 


Moeheid, eten en je gewicht

Als je veel stress hebt wordt je moe. En als je moe bent kan het zijn dat je meer wilt eten. Je lichaam zoekt energie. Iets eten helpt dan vaak voor tijdelijk wat energie hoewel je eigenlijk gewoon rust/ slaap nodig hebt. Als je meer eet uit moeheid en je bent vaak moe, dan heeft dat zijn uitwerking op je gewicht. Je krijgt meer energie binnen dan je nodig hebt.  Mensen met stress slapen daarnaast vaak minder goed of ronduit slecht. Een slechte nachtrust verstoord de  hormoonbalans. 


Stress en eten

Mensen die stress hebben en of gehaast zijn nemen vaak minder tijd om gezond te koken. Maaltijden worden vaker overgeslagen en er is gewoonweg minder aandacht voor het maken van de juiste keuzes. Daarnaast kan eten worden gebruikt om negatieve emoties 'weg' te eten of beter gezegd 'te onderdrukken'. Op het moment dat je eet, voel je misschien even geen angst, stress of moeheid. 


Blijf ontspannen!

Het is dus zoals je begrijpt, raadzaam om te zorgen dat je genoeg ontspant. Genoeg ontspannen is goed voor jezelf zorgen. Hieronder geef ik 8 tips om hierbij te helpen.


8 Tips om te onthaasten

  1. Leer van mannen. De meeste mannen kunnen over het algemeen beter relaxen. Zij weten als geen ander dat je eerst moet ontspannen voor er weer spanning op de boog kan staan. Als ze uit hun werk komen willen ze eerst even bijkomen. En gelijk hebben ze. Gun jezelf minimaal een kwartiertje rust als je uit je werk komt. Je stressniveau kan dan rustig dalen.
  2. Hou een dag of 3 bij wat je allemaal doet. Meteen opschrijven want ‘s avonds weet je het niet meer. Bekijk vervolgens wat prioriteit heeft en schrap zaken die dat niet hebben. 
  3. Plan ontspan-momenten in je agenda. Komt het sporten er nooit van? Ligt dat boek er nou nog steeds? Er is altijd wel iets belangrijkers dan jezelf. Zet jezelf ook eens op de eerste plaats. Zet iedere week ergens een kruis in je agenda. Deze tijd reserveer je voor jezelf. 
  4. Heb je kleine kinderen? En ben je moe? Logisch toch? Verbaas je er  niet langer over dat je moe bent. Accepteer het. Het hoort bij deze levensfase. Maak wel keuzes. Je kan niet alles.
  5. Hoe laat ga je naar bed? Hoe laat sta je op? De meesten van ons hebben 8 uur slaap nodig. 
  6. Om lekker te kunnen slapen hebben je hersenen een uur de tijd nodig om tot rust te komen. TV, internet, mobiele telefoon helpen daar niet bij, een boek lezen wél! Wist je dat mensen die te weinig slapen vaker overgewicht hebben?
  7. 'Nee' zeggen maakt je niet minder aardig. Het gaat er om hoe je het zegt. Als je duidelijk bent en geen smoesjes bedenkt wordt jouw “nee” gewoon geaccepteerd. Het zijn je eigen gedachten die daar wellicht een loopje mee willen nemen.
  8. Een dagje niet op Facebook, ook lekker rustig ;-)

 
Cookies Contact en afspraak