Noor ervaart de Ramadan

Blogs

Noor ervaart de Ramadan

Gepubliceerd op: 25-06-2015 13:44

Door: Mara Looij, diëtist Amsterdam, diëtist Leiden, diëtist Amersfoort

18 juni is de Ramadan weer begonnen. Misschien doe je zelf wel mee? 

Voor diegenen die niet precies weten wat de Ramadan inhoudt; de Ramadan is de negende maand in de Islamitische kalender. Het is een heilige maand die in het teken staat van bidden, inkeer en vasten. Er wordt tussen zonsopkomst en zonsondergang niet gegeten en gedronken. Maar het blijft niet alleen bij niet eten: je mag ook niet drinken, roken en geen seks hebben. Ik ben niet Islamitisch en heb daarom geen ervaring met Ramadam en/ of vasten. Omdat ik in elk geval een beetje wil ervaren hoe het is om te vasten besloot ik een dag mee te doen. Benieuwd hoe dat ging? Lees verder!  


Een dag Ramadan

4.45 M’n wekker gaat, maar ik heb een beetje moeite met opstaan. Om 5 uur ga ik eruit en neem een glas water. Daarna eet ik 2 volkorencrackers met jam en daarna een banaan. Ik drink een kop thee en daarna heb ik eigenlijk wel genoeg. Het is zóveel vroeger dan ik normaliter ontbijt. Mijn lichaam is eigenlijk nog niet toe aan eten. Wel aan slaap...  De zonsopgang is bijna (05.20) dus ik ga weer naar bed.
10.00 Ik word wakker en ik voel ik me al een beetje hongerig, ondanks m’n ontbijt om 5 uur ‘s ochtends… Ik draai me dus nog maar een keertje om want eten is voorlopig niet aan de orde. 
11.00 Ik besluit toch maar op te staan en neem een douche. Ik ga meteen al bijna de fout in door een slokje water te nemen, maar gelukkig bedenk ik me op tijd en komt het niet verder dan dat ik het glas naar m’n mond breng. Dit kan zo maar eens een stuk lastiger worden dan ik dacht.  
13.00 M’n maag rommelt als een gek: wat heb ik een ontzettende honger! Ik besluit me in te lezen over de Ramadan en te beginnen met m’n blog, hopelijk zorgt dit voor wat afleiding. De uren erna begin ik me duizelig te voelen en m’n mond is kurkdroog. Als ik nou maar één slokje water mocht….
16.00 Oké, ik begin het echt heel zwaar te krijgen dus ik besluit een middagdutje te doen.
19.00 Ik word wakker en merk dat de honger wat is weggetrokken, gelukkig! Nog 4 uur en 4 minuten te gaan en dan mag ik eindelijk eten. Ik besluit een wandelingetje te maken als afleiding en daarna kijk ik een aflevering Grey’s Anatomy. En nog één, en nog één, en oké nog maar eentje dan….
22.04 SUNSET MEANS FOOD
Ik begin met een glas water en dit heeft nog nooit zo lekker gesmaakt. Daarna neem ik een kopje tomatensoep en een appel. Ik laat dit een halfuurtje zakken en eet dan een couscous salade met feta, tomaat, komkommer, rozijnen en kip. Hierbij drink ik twee glazen water. Weer een halfuurtje later neem ik een schaaltje magere yoghurt met muesli en een kop thee. 
0.00 Ik drink nog 2 glazen water en ga dan naar bed. 
9.00 Ik word wakker met een lach op m’n gezicht: wat ben ik blij dat ik gewoon normaal mag ontbijten en eten de rest van de dag!


Mijn ervaring met vasten

Het vasten viel me een stuk zwaarder dan ik dacht, zeker het feit dat je niet mag drinken. Ik had last van honger, een droge mond, moeheid, duizeligheid…Nee, geen pretje. Ik ben dan ook heel blij dat ik deze dag geen verplichtingen had en een dutje kon doen tijdens m’n dieptepunt. Ik had hiervoor al veel respect voor degenen die meedoen aan de Ramadan, maar dat gevoel is nu alleen maar gegroeid!  


Tips voor tijdens de Ramadan 

  • Drink extra veel water op de momenten dat het mag. Zo voorkom je uitdroging, wat het grootste probleem is tijdens het vasten.
  • Begin na de zonsondergang met iets lichts, zoals soep of een stuk fruit. Dit zorgt ervoor dat je niet meteen vol zit en daardoor te weinig energie en voedingsstoffen binnenkrijgt. 
  • Eet langzaam! Heel begrijpelijk dat je, als je eenmaal mag eten, het liefst zo snel mogelijk van alles naar binnen schuift maar ook dat zorgt ervoor dat je sneller vol zit. Kauw daarnaast goed, zodat je lichaam tijd heeft om weer aan het eten te wennen. 
  • Eet niet teveel zoete en vette producten, zoals baklava. Dit kan namelijk voor buikpijn zorgen en daarnaast bevatten deze producten veel calorieën en weinig voedingsstoffen. 
  • Zorg dat je genoeg vezels binnenkrijgt. Vezels zorgen er namelijk voor dat je langer vol zit en minder snel honger krijgt, wel zo handig als je de rest van de dag niet meer mag eten! Vezels zitten onder andere in groente, fruit, noten, linzen (en andere peulvruchten) couscous, zilvervliesrijst en volkorenbrood.  
  • Meer tips om de Ramadan goed door te komen.
Door: Noor Struik, blogger en dietist in opleiding
 
Cookies Contact en afspraak