'Maandag begin ik'.

Blogs

'Maandag begin ik'.

Gepubliceerd op: 16-02-2016 13:07

Door: Vivian Meijer, diëtist Amsterdam, diëtist Utrecht, diëtist Woerden

'Vanaf maandag eet ik alleen nog maar gezond!' Wat heb ik me dat vaak voorgenomen vroeger. Vervolgens 1 chipje en ‘het’ was he-le-maal verpest. En dan ging de hele zak meteen leeg. Gezond eten EN ongezond eten op één dag bestond niet voor mij. Ik had last van het ‘alles of niets syndroom’. En dat hielp niet bepaald bij het bereiken van een stabiel, gezond gewicht.
 

Haalbare doelen stellen

Als je haalbare doelen stelt krijg je keer op keer het bewijs dat je het goed doet en groeit je zelfvertrouwen. Schrijf je droomdoel op en maak het realistisch. Hoe wil je je voelen? Hoe wil je denken? Wat wil je doen? Maak bijvoorbeeld een tijdlijn, een moodboard of bedenk welk lied goed bij jou droomdoel past. Een stappenplan met deadlines geeft duidelijkheid. Waar kun je nu al mee beginnen? 
 

Beloon jezelf

Met een beloning in het vooruitzicht wordt het nóg leuker om je doelen te behalen. Verwen jezelf bij het behalen van élk korte termijn doel. Denk aan een leuk tijdschrift, een verse bos bloemen, een nieuw kledingstuk, een concert van je favoriete band, een dagje sauna of bijvoorbeeld een massage.
 

Van streng naar: lief zijn voor jezelf

Mag je iets niet van jezelf, dan wil je het juist! Verboden voedsel is namelijk aantrekkelijk. Begin eens met een andere gedachte: 'Ik mag alles eten wat ik wil.' Als je jezelf toestaat alles te mogen eten wat je wilt wordt het sowieso al een stuk minder aantrekkelijk.
 

Wat levert een zak chips me op?

We blijven even in de chips-sferen. Ligt er een zak chips voor je en merk je dat je hand er onbewust al naar toe gaat? Stel jezelf dan de vraag: 'Wíl ik nu écht deze zak chips gaan leegeten? Of wil ik eigenlijk iets heel anders?' Bedenk je wat die zak chips je op korte termijn en op lange termijn gaat brengen.  
 

Van onbewust snaaien naar: genieten

De eerste paar chipjes zijn altijd het lekkerst. Tóch is die zak chips zo leeg wanneer je onbewust eet. Eet af en toe dat wat je écht heel lekker vind. Maak er een speciaal momentje van. Neem bewust kleine hapjes, proef en geniet van de smaak. Wie met aandacht eet, eet minder.
 

Elk moment is een nieuwe kans

Snaai je toch een keer onbewust iets weg en voel je je er rot over? Weet dan dat niet gelijk alles verpest is. Nieuw eetgedrag leren betekent vallen en opstaan. Toen je leerde lopen heb je het toch ook niet opgegeven toen je steeds viel? Oefening baart kunst! Deel je frustratie met een vriend(in), je ouders, je lief of schrijf het op in een dagboek. Dit helpt om te ontladen en om de draad makkelijk weer op te pakken. Van elke keer dat mis gaat kan je leren: hoe had je het kunnen voorkomen? Zo worden ‘foutjes’ leerzaam en dus positief. Bedenk je dat élke seconde van de dag een nieuwe kans is! 
Cookies Contact en afspraak