Last van schommelende bloedsuikers?

Blogs

Last van schommelende bloedsuikers?

Gepubliceerd op: 20-04-2018 14:22

Door: Marlies Dreijer, diëtist Amsterdam, diëtist Purmerend

Én al langzame koolhydraten en vezelrijk eten toegepast? Dan is een mogelijke volgende stap om aan de slag te gaan met de  glycemische index van de voedingsmiddelen die je eet. Hierbij is het handig om rekening te houden met een aantal punten, in deze blog leg ik de ins en outs rondom de glycaemische index zo duidelijk mogelijk aan je uit. 


Wat is de glycaemische index?

De glycemische index geeft aan met welke snelheid de suiker in het bloed komt. Voeding met een hoge glycemische index geven pieken in de bloedsuikerspiegel. Hoe lager de glycemische index, hoe lager de stijging in het bloedsuiker.
 

Glycaemische index per voedingsmiddel

  • Voedingsmiddelen met een lage glycemische index (<50): tomaat (10), grapefruit (25), linzen (32), gekookte wortels (39), roggebrood(50), volkoren pasta (48), witte pasta (49)
  • Voedingsmiddelen met een gemiddelde glycemische index (55-70): druiven (59), coca cola (63)
  • Voedingsmiddelen met een hoge glycemische index >70): croissant (47), witte rijst (73), volkorenbrood (74), pompoen (75), druivensuiker (100)

De waarden van glycaemische index

Bij verschillende producten gemaakt van eenzelfde voedingsmiddel kan de glycemische index verschillen. Dit komt bijvoorbeeld door de bereidingswijze, bereidingstijd of hoe rijp het product is. Zo heeft bijvoorbeeld aardappelpuree (87) een hogere glycemische waarde dan een gekookte aardappel (78). En dat geldt ook een gefrituurde aardappel (85).
 

Kanttekeningen glycaemische index

  • Vaak eet je een maaltijd met meerdere voedingsmiddelen tegelijk. Zo wordt het lastiger om de glycemische lading uit te rekenen. Neem dan het gemiddelde van de glycemische index van elk voedingsmiddel en vermenigvuldig dit met de totale koolhydraten van de totale maaltijd.
  • De glycemische index houdt geen rekening met hoeveel koolhydraten er in het product zitten per gebruikte portie. Met ‘de glycaemische lading’ wordt het effect op de bloedsuiker per portie weergegeven.

Glycaemische lading

  • Voedingsmiddelen met een lage glycemische lading (<10): tomaat (0.1), grapefruit (1), gekookte wortels (2), pompoen (3), linzen (4), volkorenbrood (10)
  • Voedingsmiddelen met een gemiddelde glycemische lading (10-20): roggebrood (11), druiven (11), druivensuiker (15), coca cola (16), volkoren pasta (17), witte pasta (19), witte rijst (21), aardappel gekookt (15)
  • Voedingsmiddelen met een hoge glycemische lading (>20): croissant (21), aardappel gefrituurd (26)

Meer weten of persoonlijk advies

Wil je meer weten of hulp bij het toepassen van de glycaemische index? Maak dan een afspraak met een van onze dietisten.
Contact en afspraak