Koude drankjes voor in de zomer

Blogs

Koude drankjes voor in de zomer

Gepubliceerd op: 20-08-2018 17:33

Door: Vivian Meijer, diëtist Amsterdam, diëtist Utrecht, diëtist Woerden

Water, thee en koffie zijn de toppers onder de drankjes. Maar in deze tropische tijden heb je wel eens zin in wat anders dan steeds hetzelfde. Wil je een verkoelend drankje mét lekker smaakje, maar wil je iets zonder suiker en zoetstoffen? Heel verstandig!
 

Water met wat extra's

Laat wat fruit, groenten en kruiden in je water trekken en voeg als laatste wat ijsblokjes toe voor een ice cold drink ☺ 
  • Komkommer, watermeloen, munt
  • Aardbei, citroen, basilicum
  • Gember, sinaasappel, munt
  • Blauwe bes, framboos, aardbei
  • Komkommer, limoen
  • Perzik en peer
Note: Fruitwater bevat geen suiker/zoetstoffen, maar wel fruitzuur. Dit vormt een aanslag op je tandglazuur, net zoals frisdrank dat doet. Om tanderosie te voorkomen helpt het om niet meer dan 7 eetmomenten (of zure drinkmomenten : fruitwater / wijn / frisdrank) per dag te hebben. Advies: drink fruitwater in combinatie met een eetmoment. Of wanneer je minder dan 7 eetmomenten per dag hebt: tel het fruitwater als 1 sweet ’n sour drink moment. ☺


Andere tips voor koude drankjes

  • Deze ice coffee is top!  
  • Kokoswater zonder suiker (check ingrediëntenlijst)
  • Homemade ice tea: zakje groene thee, citroen, takje munt, ijsblokjes
  • En houd je van smoothies? Dan kun je op green smoothie challenge een hoop lekkere recepten vinden! Deze bevatten groenten en fruit(suikers). Dus zijn perfect als ‘tussendoortje’!  
Cookies Contact en afspraak