Je ochtendroutine; de basis voor een gezond gewicht

Blogs

Je ochtendroutine; de basis voor een gezond gewicht

Gepubliceerd op: 25-01-2021 14:48

Door: Laura van der Meijden, diëtist Beesd, diëtist Leerdam, diëtist Tilburg, diëtist Zaltbommel

Gezonde gewoontes houden je op het rechte pad, ook als je motivatie soms wat minder is. 
Koppel je het succes van je gewichtsverlies ook aan je motivatie? En merk je dat na een tijdje, je motivatie samen met je gewichtsverlies stilvalt?
Het is daarom raadzaam om gezonde gewoontes te creeeren die je op de lange termijn ondersteunen. Het beste begin je met één goede gewoonte. Bijvoorbeeld: een gezond ontbijt binnen een uur na het opstaan. Merk je dat het zonder moeite gaat? Dan is het tijd om de volgende gewoonte aan te pakken.
 

6 tips voor een gezonde start van je dag.

  1. Eet een eiwitrijk ontbijt. Eiwitten geven je een verzadigd gevoel, waardoor je lange tijd vooruit kunt. Ewit stimuleert het behoud en aanmaak van spiermassa. Denk aan Kwark met zaden en noten, een omelet met tomaat of brood met pindakaas, vis of ei. Beoefen mindfulness. Door het beoefenen van mindfulness leer je afstand nemen van de gedachten in je hoofd. Je hoofd wordt rustiger waardoor stress beter kun handelen en meer aandacht krijgt voor je (automatische) patronen. Mindfulness helpt je eetgedrag veranderen en bijvoorbeeld emotie-eten onder controle krijgen. Als je mindful eet, heb je meer aandacht voor smaak en structuur van je maaltijden. Op een vaste plek in huis eten zonder afleiding van tv of telefoon helpt je om je aandacht erbij houden.

  2. Laat zonlicht binnen. Zonlicht stimuleert de aanmaak van vitamine D. Daarnaast zorgt zonlicht voor natuurlijke energie waardoor je met een fitter gevoel je bed uit komt.

  3. Drink volop water. Wanneer je lichaam voldoende gehydrateerd is, worden er geen onnodige hongersignalen afgegeven. Genoeg drinken maakt het volhouden van een gezond eetpatroon makkelijker. Drink daarom 1,5 – 3 liter per dag. Kies water, thee en (max. 4) koffie zonder suiker. Je dag beginnen met een glas water is een perfecte gewoonte.  

  4. Mealprepping. Het plannen en voorbereiden van je maaltijden helpt om je aan je goede voornemens houden. Het maakt je sterker tegen verleidingen. Want je hebt tenslotte al een lekkere en gezonde maaltijd bij de hand.

  5. Slaap genoeg. Voldoende slaap beïnvloedt je eetgedrag op een positieve manier. Het maken van gezonde keuzes is gemakkelijker wanneer je uitgerust bent. Slaap 7-9 uur slaap per nacht.

Cookies Contact en afspraak