​Is jonge kaas gezonder?

Blogs

​Is jonge kaas gezonder?

Gepubliceerd op: 17-03-2016 18:33

Door: Noor Struik, diëtist Amsterdam

Hoe vet en hoe oud?

Op de verpakking van kaas zie je twee aanduidingen:
  • De rijping van de kaas: bijvoorbeeld ‘oude kaas’ of ‘jonge kaas’
  • Het vetgehalte van de kaas: bijvoorbeeld ‘48+’ of ‘30+’

Hoe lang duurt het voordat je kaas kunt eten?

Als melk gerijpt wordt verandert de smaak en structuur en verandert het in kaas zoals wij die kennen. Hoe langer de kaas gerijpt wordt, hoe intenser en voller van smaak en hoe brokkeliger de structuur.
 
Rijpingstijd per kaas
  • Jonge kaas - 4 weken
  • Jong belegen - 8 tot 10 weken
  • Belegen - 16 tot 18 weken
  • Extra belegen - 7 tot 8 maanden
  • Oude kaas - 10 tot 12 maanden
  • Overjarige kaas - 18 maanden of meer

Hoe vet is je kaas?

10+, 20+, 30+, 40+,45+, 48+, 50+, 60+ op de verpakking geeft het vetgehalte aan. Het vetgehalte van de kaas wordt genoemd per hoeveelheid droge stof. Dit is de hoeveelheid kaas zonder het vocht in de kaas. Magere kaas (10+, 20+ en 30+) bevat minder vet en meer calcium dan de 40+, 45+, 48+, 50+ en 60+ varianten. De vettere varianten bevatten juist meet vitamine A.
 
Tabel 2. Voedingswaarde per plak kaas (20 g)
  20+ kaas 30+ kaas 40+ kaas 48+ kaas
Energie 47 kcal 58 kcal 65 kcal 74 kcal
Eiwit 6,5 g 6,1 g 5,1 g 4,6 g
Koolhydraten 0 g 0 g 0 g 0 g
Vet 2,4 g 3,7 g 4,9 g 6,1 g
Waarvan verzadigd 1,5 g 2,4 g 2,9 g 4 g
Vitamine A 20 µg 36 µg 42 µg 66 µg
Calcium 229 mg 209 mg 179 mg 163 mg


Jonge vs oude kaas

Hieronder zie je het verschil in voedingswaarde tussen een plak jonge kaas en een plak oude kaas.
Tabel 1. Voedingswaarde per plak kaas (20 g)
  Jonge kaas 48+ Oude kaas 48+
Energie 73 kcal 83 kcal
Eiwit 4,5 g 4,9 g
Koolhydraten 0 g 0 g
Vet 5,9 g 6,7 g
Waarvan verzadigd 3,9 g 4,4 g
 

Verzadiging en smaakbeleving

Magere kaas bevat minder vitamines dan de vettere varianten. Kan jij ontzettend genieten van een stukje oude kaas 48+, maar neem je om het vetgehalte toch 30+ kaas? Dan zal je een stuk minder verzadigd zijn na het eten hiervan en het voelt alsof je nog iets moet eten om deze trek te te stillen. Terwijl wanneer je toch voor de 48+ kaas kiest en daar optimaal van geniet, je dit gevoel niet hebt.


Conclusie

Jonge en oude kaas kunnen beide 48+ zijn, maar oude kaas bevat minder vocht dan jonge kaas. Minder vocht betekent meer droge stof en dus meer vet. Oude kaas is daarom iets vetter dan jonge kaas. Maar betekent dit dat jonge kaas gezonder is dan oude kaas? Niet per se. Het is belangrijk dat als je iets eet, je het ook daadwerkelijk lekker vindt. De lekkere smaak zorgt namelijk voor verzadiging. Kies dus voor de kaas die jij lekker vindt, of dat nou 20+, 48+, jong of oud is. Geniet ervan maar eet het met mate. Want kaas is en blijft een vet product.
 
Cookies Contact en afspraak