Is Griekse yoghurt beter dan 'gewone' (Nederlandse) yoghurt?

Blogs

Is Griekse yoghurt beter dan 'gewone' (Nederlandse) yoghurt?

Gepubliceerd op: 04-02-2016 15:42

Door: Noor Struik, diëtist Amsterdam

Overal te koop en best hip; Griekse yoghurt. Verschillende blogs en artikelen melden dat Griekse yoghurt een betere keuze is. Zo zou het meer eiwitten, vitaminen en mineralen bevatten. Maar is dat eigenlijk wel zo? Ik checkte het uit.
 

Yoghurt

Yoghurt bestaat uit melk en melkzuur, vandaar de typische zure smaak. Yoghurt bevat, net als andere melkproducten, eiwit en is een bron van B-vitamines en calcium. Calcium zorgt voor gezonde tanden en botten en B-vitamines zorgen voor een goedwerkend zenuwstelsel. 


'Gewone' (Nederlandse) yoghurt vs Griekse yoghurt

Gewone yoghurt wordt aan de hand van vetpercentages verdeeld in drie groepen. Volle yoghurt bevat minimaal 3% vet, halfvolle yoghurt 1 tot 3% en magere yoghurt bevat maximaal 1% vet. Griekse yoghurt bevat ongeveer 10% vet. Bij de productie van Griekse yoghurt wordt namelijk het vocht eruit gezeefd, zodat een dikke, romige yoghurt overblijft. Naast deze Griekse yoghurt is er de Griekse yoghurt met 0% vet. Deze yoghurt bevat, zoals de naam al zegt, nauwelijks vet en dat is terug te zien in de calorieën. Het vetpercentage is lager, maar 0% vet yoghurt bevat wel meer koolhydraten en minder vitaminen en mineralen. Dat geldt overigens voor elke variant magere yoghurt (Grieks, Turks, Bulgaars of IJslands) gezien de meeste vitamines in het melkvet zitten.
 

Voedingswaarde

Zoals je hieronder kan zien bevat Griekse yoghurt behoorlijk meer calorieën dan volle yoghurt. Dat komt vooral doordat er meer vet in zit. Het klopt inderdaad dat Griekse yoghurt meer eiwitten bevat en dat kan gunstig zijn. Eiwitten zorgen voor langere verzadiging. Qua vitaminen en mineralen is er weinig verschil: gewone yoghurt bevat net iets meer calcium, kalium en vitamine B2 dan Griekse yoghurt.
 

Tabel 1. Voedingswaarde per schaaltje yoghurt (150 g)
 
  Volle Griekse yoghurt Volle yoghurt 0% vet Griekse yoghurt Magere yoghurt
Energie 188 kcal 86 kcal 80 kcal 57 kcal
Koolhydraten 5,4 g 5,0 g 8,3 g 6,2 g
Eiwit 7,1 g 5,7 g 11,3 g 6,3 g
Vet 15 g 4,4 g 0,3 g 0,5 g
  • Verzadigd
9,8 g (65%) 2,9 g (66%) 0,2 g (67%) 0,2 g (40%)
Calcium 192 mg 213 mg 176 m 225 mg
Kalium 222 mg 243 mg 160 mg 233 mg
Vitamine B1 0,03 mg 0,03 mg - 0,03 g
Vitamine B2 0,24 mg 0,26 mg - 0,26 mg
Vitamine B12 0,42 ug 0,39 ug 0,75 ug  0,41 ug














 

Conclusie

Het is lastig om te zeggen wat nou beter is, omdat dat afhangt van jouw behoefte. Sport je veel, wil je meer spiermassa kweken en/of langer een verzadigd gevoel? Kies dan voor Griekse yoghurt, omdat deze meer eiwit bevat. Let je vooral op calorieën en koolhydraten en wil je hier zo min mogelijk van eten? Kies dan voor ‘gewone’ (magere of halfvolle) yoghurt.

 
Cookies Contact en afspraak