Is fruit gezond?

Blogs

Is fruit gezond?

Gepubliceerd op: 20-08-2018 15:49

Door: Rose Runderkamp-Schouten, diëtist Volendam

Welk fruit is het meest gezond?

In de praktijk wordt vaak de vraag gesteld: ‘welke fruit is het gezondste’?. In deze blog gaan we in op deze vraag.
Allereerst wat soorten fruit voor je uitgelicht.


Waarom zouden we fruit moeten eten?  

Wanneer je fruit eet is het risico op hart- en vaatziekten, een beroerte, diabetes type 2, darm en longkanker lager dan bij mensen die geen fruit eten. De beste hoeveelheid zou 200 gram per dag zijn. Dit komt neer op 4-5 mandarijnen, 2 appels, ½ meloen, 3 nectarines, 2 bananen (1).
 

Eten we genoeg fruit?

Maar eten wij die hoeveelheid ook? Het antwoord is nee. Hieronder zie je de statistieken van 2014 (2). Gemiddeld eten we in Nederland iets meer dan 1 stuk of portie fruit per dag. Nederlanders eten het liefst appels, sinaasappels, bananen en mandarijnen (1).

 
 

Valt vruchtensap- of drank daar ook onder?  

Nee. Met fruit bedoelen we niet de vloeibare versie en vruchtensappen horen daarom niet in die categorie. De voordelen van fruit zijn namelijk de voedingsvezels, wanneer je sinaasappels perst blijven deze belangrijke stoffen achter in de pers of slowjuicer.
 

Mag ik ook geen smoothie maken?

Als je groente of fruit in de blender doet, maak je de vezels kapot. Er zijn júist gezondheidsvoordelen wanneer je deze intact houdt en binnenkrijgt. Het lijkt erop dat een heel stuk fruit dus meer verzadigd door de vezels. Natuurlijk kun je soms wel een smoothie maken. Schil het fruit niet, blend het zo kort mogelijk en drink het niet de hele dag door.  
 

Is het fruit uit suiker ook niet slecht voor je?  

Het suiker uit fruit wordt fructose genoemd. Dit is niet beter of slechter dan kristalsuiker. Als de stof fructose wordt toegevoegd aan producten zoals koek, ijs of snoep raden we het net zoals gewone suiker af. Maar wanneer fructose in fruit gegeten wordt, is het een stuk gezonder! Fruit is veel meer dan alleen fructose omdat het ook vezels, vitamines en mineralen bevat. Uit studies blijkt dat het eten van fructose geen effect heeft op het ontwikkelen van diabetes (3).
 

Is gedroogd fruit ook goed om te eten?

Gedroogd fruit is de geconcentreerde versie van vers fruit. Wanneer je dezelfde hoeveelheid eet, krijg je meer calorieën binnen omdat er in gedroogd fruit bijna geen vocht meer zit in tegenstelling tot vers fruit. Ook kan er extra suiker zijn toegevoegd. Gedroogd fruit is echter wel weer een goede bron van vezels en mineralen. Wanneer je rekening houdt met de hoeveelheid energie (calorieën) is dit absoluut een goede keuze!

Hieronder een schema qua calorieën per 100 gram voor gedroogd en vers fruit.
Fruit Vers Gedroogd
Appel 58 kcal 292 kcal
Pruimen 49 kcal 220 kcal
Abrikozen 44 kcal 285 kcal
Vijgen 84 kcal 259 kcal
Dadels 139 kcal 315 kcal
Druiven/ rozijnen 78 kcal 326 kcal
(4).


Zit er in blik fruit veel suiker?

Wanneer er op het etiket ‘fruit op siroop’ staat wil het zeggen dat het in een mengsel met suiker en water zit.   
 

Welk fruit is het meest gezond?

Om weer terug te komen bij het begin van deze blog. Welk fruit is het meest gezond. Het antwoord is niet spectaculair. Namelijk alle soorten fruit, zowel vers als bevroren. Iedere vrucht bevat weer andere vitamines/mineralen. Dit is de reden waarom de éne vrucht niet gezonder is dan de ander en variëren héél belangrijk is. Probeer de norm van 200 gram per dag te halen. Wanneer je extra vezels nodig hebt of zin hebt om te snoepen kies dan voor gedroogd fruit.
 



Bronnen

1. Voedingscentrum.
2. CBS. (2015). Nederland eet onvoldoende groente, fruit en vis. Afgeleid van bron: Bron: StatLine, Leefstijl en (preventief) gezondheidsonderzoek; persoonskenmerken.
3. Berkenpas M. Eet als een expert. 2016.
4. Nevotabel

Cookies Contact en afspraak