​Hoe kom ik slank de zomervakantie door?

Blogs

​Hoe kom ik slank de zomervakantie door?

Gepubliceerd op: 20-07-2015 11:41

Door: Mara Looij, diëtist Amsterdam, diëtist Leiden, diëtist Amersfoort

I LOVE SUMMER. Ik heb deze zomer drie reisjes op de planning staan: Riga, Kopenhagen en San Sebastián. Zon, zee, strand én lekker eten! Roomijsjes op het strand, barbecueën en cocktails drinken met uitgaan: dat laat ik zeker niet aan me voorbijgaan. Maar hoe zorg ik ervoor dat ik ondanks deze lekkernijen niet kilo’s aankom tijdens de vakantie? I’ll tell you!


Drink genoeg water

Normaal, maar al helemaal als ik op vakantie ben in een zonnig land, drink ik zo'n twee liter water. Met warm weer is het namelijk extra belangrijk om goed te hydrateren. Let er wel op dat je niet overal het water uit de kraan kan drinken, dus koop dan water in flessen. Begint al dat water je te vervelen? Doe dan eens een takje munt en schijfjes limoen in je water, lekker verfrissend!


Begin de dag met een goed ontbijt

Ik ontbijt altijd met een vezelrijk ontbijtje. Bijvoorbeeld muesli met yoghurt of volkorenbrood of -crackers met zoet of hartig beleg, een stukje fruit en als het even kan groente (tomaat en komkommer). De vezels zorgen ervoor dat ik langer vol zit en minder ga snoepen. Ontbijt is sowieso heel erg belangrijk om met energie aan de dag te beginnen. Neem hier tijdens je vakantie lekker de tijd voor. 


Eet met regelmaat

Tijdens m’n vakanties probeer ik, zoveel mogelijk, mijn normale ritme aan te houden. Ontbijt, lunch, avondeten en 2 tussendoortjes. Het werkt voor mij goed om regelmatig te eten, zodat ik niet ga snaaien.


Eet genoeg groente en fruit

Thuis eet ik (bijna) iedere dag 2 stuks fruit en 200 gram groente. Op vakantie is dat alleen nog maar makkelijker: aardbeien, kersen, watermeloen, komkommer, tomaat en noem maar op! Kies voor verse producten en varieer met al het groente en fruit dat jouw vakantiebestemming te bieden heeft. 


Houdt maat en geniet!

Heel voor de hand liggend, maar houd maat. Als ik een ijsje neem kies ik niet gelijk voor 3 bolletjes en tijdens een avondje stappen sla ik niet 6 cocktails achterover. Ik eet (en drink) wat ik wil maar maak wel keuzes. En van wat ik neem geniet ik volop! Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je maximaal één á twee lekkernijen per dag eet. Zo heb je nog steeds een vakantiegevoel, zonder dat je na de vakantie schrikt van het getal op de weegschaal. 


Beweeg

Sporten in de sportschool schiet er – ook bij mij – vaak bij in tijdens de vakantie. Maar dat betekent niet dat ik niet beweeg! Zeker tijdens een citytrip doorkruis ik, lopend, de hele stad. Is er een zwembad op vakantie? Dan vind ik het heerlijk om baantjes te trekken. Strandvakantie? Dat betekent een potje beachvolley. The key: stay active! Een hele fijne, en hopelijk zonnige, vakantie gewenst!

Liefs Noor 

Door: Noor Struik, dietist in opleiding
Cookies Contact en afspraak