Brood; hoe donkerder hoe gezonder?

Blogs

Brood; hoe donkerder hoe gezonder?

Gepubliceerd op: 28-02-2016 11:29

Door: Noor Struik, diëtist Amsterdam

Dat je beter bruinbrood dan witbrood kan eten is over het algemeen wel bekend. Maar wat is het verschil tussen bruin- en volkorenbrood? Gaat de regel ‘hoe donkerder het brood hoe gezonder’ op? 
 

Brood

Brood wordt gemaakt van tarwekorrels. Drie delen van de tarwekorrel worden gebruikt om brood te bakken:
  1. De kiem: bevat vitamines en mineralen
  2. Het meellichaam: grootste deel van de korrel en bestaat vooral uit zetmeel
  3. De zemel: buitenste laag van een tarwekorrel. Bevat veel vezels, vitaminen en minderalen.Zoals je ziet zijn het de kiem en zemel die brood voedzaam maken.

Witbrood

Voor witbrood worden alleen de meellichamen gebruikt en dit brood bevat dus nauwelijks vezels, vitaminen en mineralen.
 

Bruinbrood

Bruinbrood bestaat voor het grootste gedeelte uit het meellichaam, met een klein deel van de kiem en zemel. Bruinbrood lijkt verdacht veel op witbrood en heeft alleen een donkerder kleurtje. De bruine kleur heeft het brood vaak te danken aan moutmeel, een soort suikerstroop. Dat ziet er donker uit, maar de kleur zegt in dit geval niets over de vezels voedingsstoffen.
 

Volkorenbrood

Volkorenbrood wordt gemaakt van de volledige tarwekorrel: de kiem, het meellichaam en de zemel. De korrels worden inclusief de buitenste laag gemalen, met als resultaat volkorenmeel. Volkorenbrood is daarom rijk aan vitamines, mineralen en voedingsvezels. In volkorenboterhammen zie je vaak nog stukjes graankorrel zitten.
 

De voedingswaarde van bruinbrood vs witbrood vs volkorenbrood

Tabel 1. Voedingswaarde van wit, bruin, volkorenbrood per snee (35 gram)
  Witbrood Bruinbrood Volkorenbrood
Energie 90 kcal 84 kcal 82 kcal
Koolhydraten 17 g 15 g 14 g
Eiwit 3 g 3 g 4 g
Vezels 1 g 1,7 2,3 g
Kalium 55 mg 60 mg 76 mg
IJzer 0,3 mg 0,5 mg 0,7 mg
Vitamine B1 0,02 mg 0,03 mg 0,04 mg
Vitamine B6 0,02 mg 0,03 mg 0,04 mg
 

Volkorenmeel als hoofdingredient = goed!

De kleur van het brood zegt niks over de voedingsstoffen die erin zitten, dat doen alleen de ingrediënten. Volkorenbrood bevat de meeste vitaminen, mineralen en voedingsvezels. Voedingsvezels zijn goed voor je darmen en cholesterolwaarden. En vezels zorgen voor een langer verzadigd gevoel. Wil je weten of je een gezond brood kiest, check dan de ingrediëntenlijst of vraag het aan de bakker. Wordt volkorentarwemeel als eerste ingrediënt genoemd, dan zit je goed!
 
 
 
 
Cookies Contact en afspraak