Gezond eten met pubers

Blogs

Gezond eten met pubers

Gepubliceerd op: 14-09-2017 12:49

Door: Lori Jansen, diëtist Utrecht

Voel jij je wel eens onzeker over het eetgedrag van je puber? En twijfel je of je alles nog wel in controll hebt? Lees hier de tips van diëtist Lori.


Van basisschool naar middelbare school

Naar de middelbare school gaan is een grote stap. Niet alleen voor je puber, maar ook voor jou. De controle die je hebt over zijn of haar eetgedrag wordt op de middelbare een stuk kleiner. Pubers krijgen een stuk extra eigen verantwoordelijkheid. Denk aan openbaar vervoer, reistijd, planning, wisselend rooster, keuze in de kantine, nieuwe mensen ontmoeten, indruk maken, misschien wel verliefdheid en ga zo maar door. De mening van leeftijdgenootjes is ineens veel belangrijker dan die van jou als ouder. Het is goed om hier in zekere zin in mee te groeien. Probeer je puber te begrijpen in plaats van ze te vragen jou te begrijpen.


Accepteren dat de controle verdwijnt

Het is natuurlijk wennen, maar je kunt niet dezelfde mate van controle over het eten van je kind vast blijven houden. Het aanbod van de kantine, de snoepautomaat en de supermarkt om de hoek is groot en onvermijdbaar. Zakgeld wordt besteed aan hetgeen waar de behoefte ligt. Vaak dus ook aan eten. Toch hoeft dat niet te zeggen dat elke puber de gesmeerde boterhammen van thuis inruilt voor een zak chips als lunch. Bespreek voor het begin van de brugklas wat ze kunnen verwachten qua aanbod, en hoe hier mee om te gaan.


Motiveren = Minder beleren

Minder belerend zijn naar je puber kan je een hoop opleveren. Door je puber vertrouwen te geven, geef je het ook de ruimte om fouten te maken. En dat is niet erg. Want van je eigen fouten leer je het meest! Stimuleer hun eigen effectiviteit en geef ze het idee dat ze zelf een goede keuze kunnen maken. Geloof me, het blijft een stuk gezelliger tussen jullie dan wanneer je dingen gaat verbieden.
 

Invloed

Al kan het soms wel zo voelen, is het niet zo dat je helemaal geen invloed meer hebt op wat er aan voedingsstoffen bij je puber naar binnen gaat. Sterker nog, het grootste gedeelte van de maaltijden is nog steeds thuis!
 

8 Tips voor een goede thuisbasis

  1. Zorg voor een grote voorraad aan gezonde producten thuis: groenten, vers en gedroogd fruit, volkoren producten, noten en ongezoete zuivel. Als hij trek krijgt, kan je puber (en andere gezinsleden) iets gezonds pakken.
  2. Maak altijd een ruime portie groenten klaar bij de warme maaltijden en eet gezamenlijk.
  3. Goed voorbeeld doet goed volgen. Geef daarom zelf het goede voorbeeld.   
  4. Laat zien dat wanneer je trek hebt, het goed is iets verzadigends te eten. En dat wanneer je dorst hebt het goed is om water te drinken.
  5. Haal voor speciale momenten of het weekend iets lekkers in huis en maak er een speciaal moment van met elkaar.
  6. Stel vragen. Toon interesse in waar ze hun zakgeld aan besteden, of ze wel eens iets te eten kopen buitenshuis en zo ja, wat voor eten dan. Belangrijk: wees hierin niet belerend en/ of beschuldigend, maar geïnteresseerd. Vraag ook eens naar de aanleiding van de aankoop. 
  7. Verbied niets. Ga maar eens na bij jezelf. Als je iets niet mag, wil je het vaak juist.
  8. Stimuleer het buiten zijn, beweging en sport. Bekijk samen de mogelijkheden in de buurt en meld je zoon of dochter in samenspraak met hem/ haar aan voor een proefles.
 





 
Cookies Contact en afspraak