Freekeh, het nieuwe supergraan

Blogs

Freekeh, het nieuwe supergraan

Gepubliceerd op: 12-05-2015 19:38

Door: Mara Looij, diëtist Amsterdam, diëtist Leiden, diëtist Amersfoort

Iedereen is bekend met rogge, tarwe en haver en inmiddels waarschijnlijk ook wel van quinoa (overigens eigenlijk geen graan maar een zaad). Maar de graansoort freekeh klinkt je vast minder bekend in de oren. Freekeh wordt bestempeld als het nieuwe ‘supergraan’ en is al erg populair in o.a. Amerika. Daarom staat freekeh vandaag in de spotlight: wat is het, wat zijn de gezondheidsvoordelen, wat kan je ermee en wat kost het? 


Wat is Freekeh?

Freekeh [free-kuh], ook wel farik of frikey genoemd, is een graansoort uit het Midden-Oosten. Freekeh is harde tarwe die onrijp wordt geoogst wanneer ze nog jong en groen is. Na de oogst worden de granen op het land uitgespreid en licht gebrand. Dit proces geeft het een enigzins rokerige en tikkeltje nootachtige smaak. Freekeh is dus eigenlijk ‘gewoon’ tarwe, maar op een andere manier geproduceerd dan wij gewend zijn. In Egypte is freekeh het volksvoedsel, zoals dat in Nederland aardappelen zijn. 


Wat zijn de gezondheidsvoordelen van Freekeh?

Freekeh heeft een hogere voedingswaarde vergeleken andere tarwegranen doordat het onrijp wordt geoogst. Freekeh bevat relatief veel:
  • magnesium, belangrijk voor de botopbouw en het goed functioneren van spieren; 
  • kalium, betrokken bij het regelen van de vochtbalans en de bloeddruk in het lichaam;
  • calcium, nodig voor de opbouw en het onderhoud van de botten en het gebit; 
  • ijzer, belangrijk voor het zuurstoftransport in het bloed. 
Freekeh bevat drie keer meer vezels dan zilvervliesrijst en bijna twee keer zoveel eiwit. Daarnaast heeft freekeh een lage glycemische index: de energie komt langzaam vrij waardoor de bloedsuikerspiegel minder snel stijgt dan bijvoorbeeld bij couscous. Hierdoor geeft freekeh langer een verzadigd gevoel.  
 

Voedingswaarde Freekeh (vergeleken met couscous en zilvervliesrijst)

 
Per 100 gram couscous zilvervliesrijst freekeh
Energie (calorieen) 377 357 347
Eiwit (gram) 12.8 8.3 18.5
Vet (gram) 0.6 2.6 4.3
Voedingsvezel (gram) 5.0 3.0 10.9
Calcium (milligram) 24 12 53
IJzer (milligram) 1.1 1.3 4.5
Vitamine B1 (milligram) 0.16 0.34 0.35
Vitamine B2 (milligram) 0.08 0.03 0.22
Glutenvrij nee ja  nee
  

Wat kan je met freekeh?

Freekeh kan je voor dezelfde doeleinden gebruiken als rijst, couscous en quinoa. Je kan het bijvoorbeeld verwerken in een salade. Ook kan freekeh een vernieuwende en gezonde twist geven aan eenpansgerechten zoals risotto of paella. 


Is Freekeh lekker?

Hoewel de meningen die ik op internet lees verdeeld zijn, heb ik van dietist Mara vernomen dat freekeh 'goed te doen' is. Zij maakte er nasi mee. (zie foto). De smaak is wellicht een tikkeltje bitterder maar toch wijkt de beleving (smaak, gevoel in je mond) niet heel erg af van rijst. Ook haar (Surinaamse) man at het met smaak op!

Waar koop je Freekeh en wat kost het?

De meeste kans om freekeh te vinden was voorheen bij de Marokkaanse of Midden-Oosterse winkel. Maar tegenwoordig is de graansoort ook bij de meeste Albert Heijn-filialen te koop. Voor de Artisan Greenwheat freekeh van de AH betaal je voor een verpakking van 200 gram €2,19. Ben je benieuwd geworden naar het nieuwe supergraan? Deze week geeft de Albert Heijn 20% korting op de Artisan producten. Perfect moment om het te proberen lijkt mij!

Door: Noor Struik, studente Voeding & Diëtetiek 
 
Cookies Contact en afspraak