​Etiketten lezen in de supermarkt

Blogs

​Etiketten lezen in de supermarkt

Gepubliceerd op: 10-07-2015 19:56

Door: Ichelle van der Zee, diëtist Amsterdam

Als ik in de supermarkt rondloop kijk ik mijn ogen uit. Zoveel eten in geweldige verpakkingen met de mooiste beloftes. '0% vet', 'zonder toegevoegde suikers', 'light'. Dat wordt afvallen terwijl je eet, toch? Helaas is de werkelijkheid vaak net even iets minder... Ik ga je in deze blog vertellen welke informatie op het etiket belangrijk is. En wat de beloftes '0% vet', 'geen suiker toegevoegd', 'minder vet en suiker' en 'light' nou eigenlijk precies betekenen. 


0% vet

0% vet houdt in (voor de warenwet); maximaal 0,5 gram vet per 100 gram. Het vetpercentage is dus zeker laag maar geen 0%. Omdat vet een geweldige smaakmaker is en de consument geen smakeloos eten koopt, wordt er aan deze producten vaak veel suiker toegevoegd. Dus; minder vet maar alsnog dezelfde hoeveelheid calorieen. 


Geen suiker toegevoegd

De fabrikant mag alleen 'geen suikers toegevoegd' op de verpakking zetten als hij tijdens de productie geen suiker heeft toegevoegd. Wetgeving die zo lek is als een mandje dus. Want de fabrikant mag wél voedingsvezels, vruchten, vruchtensap en vruchtenconcentraat toevoegen. En dat doet hij dus ook. Grappig om over na te denken; op de verpakking van suiker mag van de wet dus 'geen suiker toegevoegd' worden geplaatst. Tijdens de productie van suiker is er namelijk géén suiker toegevoegd. Eerlijk is eerlijk toch ;-))


Light

Bij de term 'light' wordt vaak gedacht dat het product geen of nauwelijks calorieen bevat. Wake up and smell the coffee! Light betekent: 30% minder calorieen vergeleken met het originele product.  Zo bevat pindakaas light 87 calorieen per boterham en originele pindakaas 100 calorieen (een verschil van 13 calorieen dus). Pindakaas light bevat wel zo'n 3(!) keer meer koolhydraten (uit glucosestroop) vergeleken met de original. Minder vet dus maar het smaakverlies is 'lekker' gecompenseerd. Je proeft het ook duidelijk trouwens, de zogenaamde light versie smaakt veel zoeter.


Minder vet en minder suiker. 

'Minder vet en minder suiker' mag op het etiket worden gezet als er minimaal 30% verlaging van het vet- of suikergehalte ten opzichte van het originele product is. Dat is natuurlijk hartstikke mooi. Maar dit betekent wel dat er alsnog suiker en/of vet in het product aanwezig is.


Tips bij het kiezen van je boodschappen

  • Kies voor natuurlijke voeding; hoe natuurlijk, hoe minder bewerkt. Dus minder toevoegingen. Vergelijk voor de grap eens het etiket van muesli met die van havermout :-).
  • Meer dan 5 ingredienten op het etiket? Hmmm liever niet!
  • Kook vers, zonder pakjes en zakjes.
  • Kies de producten zoveel mogelijk in de 'naturel' variant.
  • Eet zoals je voorouders deden; houd het simpel.

Waar moet ik op letten bij het lezen van de verpakking en het etiket?

  • Beloftes: de beloftes op de verpakkingen mag je met een spreekwoordelijk korreltje zout nemen. Laat je niet misleiden en gebruik je gezonde verstand.
  • Toegevoegde vitamines. Neem nou multivitamine limonade. De toegevoegde vitamines maken de (suikerrijke) limonade echt niet gezond. Je kunt beter de limonade laten staan, fruit eten en water drinken. 
  • Ingrediënten. De producent is verplicht deze te vermelden op volgorde van hoeveelheid die in het product zit. Van het eerste ingredient zit dus het meest in en van het laatste ingrediënt het minst. Staat suiker als eerst in het rijtje, dan bestaat het product voor een groot deel uit suiker.
  • Voedingswaarde. Op veel producten staat ook de voedingswaarde. Let hierbij op de hoeveelheid waarover de voedingswaarde berekend is. De voedingswaarde op een zak chips bijvoorbeeld. Daar staat de voedingswaarde per portie (een handje), maar wie eet er maar een handje chips uit een hele zak? 
  • Houdbaarheid; de houdbaarheidsdatum vind ik erg belangrijk op een product. Wanneer ik een product zie met een ten minste houdbaarheid tot datum van over een paar weken begint het bij mij te kriebelen. Wat is ermee gedaan om het zo lang goed te houden? Kies liever voor verse producten met een korte houdbaarheidsdatum, dit betekent namelijk over het algemeen ook een kortere ingrediëntlijst. 
Cookies Contact en afspraak