Eerste hulp bij eet-verleidingen onderweg

Blogs

Eerste hulp bij eet-verleidingen onderweg

Gepubliceerd op: 18-03-2015 17:52

Door: Vivian Meijer, diëtist Amsterdam, diëtist Utrecht, diëtist Woerden

Wat gebeurt er in jouw hoofd en buik als je na een lange vermoeiende dag vertraging hebt met de trein? Als je in de file staat of een benzinestation in loopt? Bijna iedereen heeft er moeite mee, de overweldigende eetverleidingen. 


Hurry

Omdat ik geen auto heb, reis ik veel met de trein. Op de een of andere manier is het altijd een gehaast om de trein te halen. Ik race op mijn fiets richting station, pers mijn fiets ertussen in het rek en haast me op een holletje het station in. De enige leuke bijkomstigheid van dit gehaast vind ik dat de verleidelijke verkooppunten op het station geen kans krijgen om mij naar binnen te lokken met hun heerlijke geuren en schreeuwende aanbieding-borden. 


Moeheid, verveling en trek

De terugweg  is vaak het tegenovergestelde verhaal. Als de trein na en lange dag vertraging heeft  kun je niet veel anders doen dan braaf wachten tot hij er is. En dan wordt het lastiger. Ik ben moe, ik heb honger, alles lijkt me lekker! De chocola lacht naar me in de kiosk, de verse broodjes geuren in de broodzaak, de koffiebonen hoor ik malen in de coffee company, waar ook heerlijke muffins in de vitrine liggen. En de good old fashion snackbar staat er natuurlijk ook nog glunderend tussen. Ai ai ai!


Verleid me niet!

Een vooruitzicht van nog 1,5 uur treinen voor de boeg in gezelschap van moeheid, verveling en trek.  Met al deze lekkernij om je heen. Hoe biedt je daar weerstand tegen? Daar heeft bijna iedereen moeite mee. En verkopers maken daar gebruik van. Ze pakken ons op onze kwetsbaarste momenten.  Je bestelt een koffie en dan zegt de cassiere:  'We hebben de chocola in de aanbieding'. Supermarkten halen daar 70% van hun omzet met aanbeiedingen. Twee repen voor de prijs van één? Je hoeft ze niet allebei meteen te eten. Maar dat doe je natuurlijk wél. Want ja, je zit in de trein of je staat in de file. Toch geven deze tussendoortjes jou niet de energie die je nodig hebt. 


Tips om verleding tegen te gaan

Slaap!
Inmiddels is duidelijk dat mensen die te weinig slapen een veel lagere hoeveelheid van het hormoon leptine in hun bloed hebben dan mensen die meer dan acht uur per nacht slapen. Leptine reguleert je hongergevoel door signalen naar je brein te sturen dat er voldoende vetreserves aanwezig zijn. Daardoor heb je bij genoeg slaap minder behoefte om te eten! 
Drink!
Ons lichaam kent het verschil niet tussen honger en dorst. Het zou dus zomaar kunnen zijn dat je na een glas water geen honger meer hebt.  Zorg voor een flesje water in je tas.
Ontbijt!
Als je geen goed ontbijt eet kun je daar de rest van de dag last van hebben. Omtbijten geeft energie en voorkomt behoefte aan snoepen later op de dag. Neem eventueel je yoghurt met muesli (er zijn handige bakjes voor te koop) of je bruine boterhammen mee voor in de trein. 
Houd je bloedsuikerspiegel stabiel!
Een stabiele bloedsuikerspiegel ondersteunt naast je hormoonhuishouding ook je hongergevoel. En dat  voorkomt drang naar zoete/ vette snacks. Suikerrijke producten verstoort de balans en kan zelfs honger veroorzaken. Wees daarom gematigd met suiker. Stress is een energievreter en verstoort je suikerspiegel balans. Caffeine heeft hierop ook invloed, je koffie-inake matigen kan daarom ook helpen! Drie hoofdmaaltijden en twee a drie tussendoormomenten houdt je bloedsuikerspiegel in balans en voorkomt dus honger. Onderaan zie je tips voor lekkere en gezonde tussendoortjes. 


Be prepared!

Neem een voorraadje gezonde snacks mee, voor in de trein of voor in de auto. 'S morgens tijdnood? Maak het 'eerste-hulp-bij-verleidingen-pakket'  's avonds vast klaar!  Hierbij lekkere tips voor wat je voor onderweg mee kunt nemen.

Noten en gedroogd fruit. 
Hmm.. amandelen, hazelnoten, walnoten, paranoten en/of cashewnoten. Onweerstaanbaar! Soms vraagt je lichaam om een oppepper in je bloedsuiker, rond 16:00 uur 's middags bijvoorbeeld. Gedroogd fruit zoals abrikozen, vijgen, dadels, cranberries of rozijntjes zijn dan een top keuze!  Neem een klein zakje (handjevol) mee in je tas!

Lekker sappig vers fruit 
Een banaan, appel of peer is natuurlijk heel makkelijk voor onderweg! Heb je beiden handen vrij, dan zijn mandarijntjes ook een heerlijke manier om de tijd door te komen in de trein.  Ook kun je een (tupperware) bakje meenemen met  een lekkere mix van voorgesneden fruit (en rauwkost)

Knapperige knabbelgroenten
Denk aan worteltjes, radijsjes, stukjes komkommer, paprika, bleekselderij of snoeptomaatjes. Lekker crunchy en verfrissend, zeker wanneer je naast een groepje studenten zit die hun nachtelijke escapades luidruchtig bespreken. Net de bioscoop.

Verse kokosnoot chunks 
Kokos bevat veel vezels waardoor je snel een verzadigd gevoel krijgt en en lekker lang op kan kauwen!

Rijstwafel of volkoren cracker
Met boter, hummus, kaas of pindakaas, hmm.. zo kom je de reis wel door.
 
Smoothie
Een groene smoothie, groenten/fruit smoothie of zuivel/fruit smoothie zijn hele lekkere, gezonde en zelfs hippe tussendoortjes! Lekker langzaam naar binnenslurpen en je bent zo weer een half uurtje verder.

Thee
Natuurlijk kun je een heerlijke kop thee halen als het koud is! 

Succes en fijne reis!

Door: Vivian Meijer
Cookies Contact en afspraak