​De gezondheidsvoordelen van superfoods

Blogs

​De gezondheidsvoordelen van superfoods

Gepubliceerd op: 27-07-2015 11:19

Door: Vivian Meijer, diëtist Amsterdam, diëtist Utrecht, diëtist Woerden

Alle soorten (onbewerkte) groenten, granen, zaden, noten en fruit zijn supervoedsel. Havermout en avocado verbeteren bijvoorbeeld de vetsamenstelling van je bloed. En wat dacht je van zalm of noten? Superfoods zijn een hype, ze zijn duur en je kunt nét zo gezond zijn zonder als mét. Toch, voor de liefhebber, ga ik in deze blog belichten wat superfoods voor je gezondheid kunnen doen. Ze kunnen een aanvulling zijn op je gezonde eetpatroon. Dus wil je best wat extra geld uitgeven aan superfoods? Voor jou hebben we de wetenschappelijke gezondheidsclaims van superfoods op een rijtje gezet! 


Gezondheidsclaims van superfoods

 

Goji-bessen en

Chiazaad*

 

een bron van vezels, zijn eetlustremmend en kunnen daarom een bijdrage leveren aan afvallen.

Chiazaad*

verhoogt de concentraties ALA en EPA, die een gunstige invloed hebben op ontstekingreacties, de vaatwandfunctie, de bloedstolling en het gehalte van triglyceriden (=vet) in het bloed.

 

Hennepzaad

is eiwit en ijzerrijk. Een goede aanvulling op het ijzergehalte, met name in een vegetarisch eetpatroon.

 

Kokosolie**

kan een bijdrage leveren aan afvallen, omdat het energieverbruik stijgt en omdat de vetten in kokosolie sneller worden verbrand dan andere vetten. Kokosolie bevat vooral middellange keten vetzuren in vergelijking met andere vetten, die vooral lange keten vetzuren bevatten.

 

Maca

heeft een positieve werking op het libido.

 

Spirulina

is eiwitrijk en kan een bijdrage leveren aan het verminderen van hooikoorts.

 

Quinoa

is eiwitrijk, heeft een betere eiwit- en aminozuur samenstelling dan aardappels, zilvervliesrijst, volkorenpasta, couscous en bulgur. Quinoa kan een bijdrage leveren aan het verminderen van migraine aanvallen.

 

Rauwe cacao

heeft een antidepressieve werking en kan bijdragen aan een verlaging van de bloeddruk en het verbeteren van de cholesterolwaarden.

 

Zeewier

kan bijdragen aan het verbeteren van de schildklierfunctie door het hoge jodiumgehalte.

 

*Gebruik je bloedverdunners? Overleg met je arts of je dit kunt gebruiken 
**Dit levert alleen een bijdrage als je het als vervanging van boter/olie gebruikt. Niet wanneer je er een glas van leegdrinkt. 
Cookies Contact en afspraak