De ene koolhydraatbron is de andere niet

Blogs

De ene koolhydraatbron is de andere niet

Gepubliceerd op: 29-06-2016 09:21

Door: Vivian Meijer, diëtist Amsterdam, diëtist Utrecht, diëtist Woerden

Ik hoor mensen vaak zeggen: 'Koolhydraten zijn slecht.' Hebben alle koolhydraten dan hetzelfde effect op je lichaam? Het antwoord is: nee. Er zit een groot verschil in koolhydraatbronnen. De snelheid van de opname van (tafel)suiker is bijvoorbeeld veel hoger dan de snelheid van de opname van volkorenbrood. En dát heeft een ander effect op je lichaam. Ik geef je een voorbeeld;
 
  • 160 calorieën aan groenten, noten, peulvruchten, volkoren granen en/of fruit, zullen vanwege de grote hoeveelheid vezels niet meteen worden opgenomen in het bloed. De bloedsuikerspiegel stijgt daarom langzaam. Dit geeft geleidelijk energie af aan de spier- en hersencellen waardoor de suikerspiegel stabiel blijft. Het resultaat: fijne energie en een goede concentratie.
  • 160 calorieën uit frisdrank of suiker, worden heel snel opgenomen in het bloed en gaan rechtstreeks naar je lever omdat het geen vezels bevat. Dit geeft als gevolg een suikerpiek in de bloedsuikerspiegel. De lever wordt overspoeld met suiker en slaat het zoveel mogelijk op in zijn opslagplaats. Maar zodra de opslagplaats vol is en de suikers niet verbrandt worden stimuleert insuline de omzetting van suikers naar lichaamsvet. De suikerpiek verandert in een dal. En door die snelle daling van de bloedsuikerspiegel kun je je futloos voelen. Ook kan dit dal ervoor zorgen dat je weer behoefte krijgt om de suiker piek te voelen. Dat voelde namelijk lekkerder. Deze pieken en dalen in het bloed zorgen voor veel onrust in het lichaam.
Kortom: De ene koolhydraatbron is de andere dus niet. Kies daarom liever voor voedzame koolhydraten met vezels. Daar is je lichaam je veel dankbaarder voor!
 
 
Cookies Contact en afspraak