De feestdagen

Blogs

De feestdagen

Gepubliceerd op: 23-12-2015 19:22

Door: Mara Looij, diëtist Amsterdam, diëtist Leiden, diëtist Amersfoort

Lekker eten maar niet aankomen tijdens de feestdagen
De feestdagen komen er weer aan. Heb je er zin in? Of zie je er stiekumpjes ook wel een beetje tegenop? 'De feestdagen' ... familie, gezelligheid, eten, meer eten en nog meer eten. En misschien een portie stress. Het lijkt soms wel alsof het aankomen tijdens de feestdagen-periode onvermijdelijk is. Maar niets is minder waar. Sterker nog; een fijne tijd hebben, lekker eten en niet aankomen, het kan allemaal tegelijk. Begrijp me goed hier, ik heb het over niet-aankomen. Afvallen komt wel weer in januari.

1. Accepteer of verander; baal je elk jaar van die extra kilo's die er weer af moeten in januari? Doe het dit jaar dan anders. Onderstaande tips helpen je daarbij. Kies je ervoor het net zo te doen als andere jaren? Dat is prima maar ... dan ook niet zeuren als je bent aangekomen he! ?
2. Hanteer de juiste mindset. De gedachte 'het is nu kerst, nu eet ik zo veel als ik wil/ kan' gaat je niet helpen. Wat wél helpt is een plan. Wat ga je eten en vooral; wat en hoeveel wil je gaan eten en drinken? Als je er van te voren over nadenkt wordt je niet overvallen door de situatie. Het is wel kerst dus doe niet té zuinig. Afvallen hoeft echt niet. Voorbeeldje: 3 oliebollen in plaats van 5 is winst.
3. Vier de feestdagen op de feestdagen (en niet de hele periode eromheen). Kerst duurt twee dagen en oud & nieuw één avond. Als je het ook bij deze dagen houdt kan er sowieso niet veel mis gaan.
4. Lekker eten is niet hetzelfde als te veel eten. Denk hier maar eens goed over na want als je dit eenmaal doorhebt gaat het je helpen. Sta er eens bij stil tot welke hap het eten je echt lekker smaakt. Dus proef goed. Neem jezelf niet in het ooitje: gedachten als 'het is kerst, nu eet ik zoveel ik kan' of 'die schaal moet leeg' of 'dit is mijn kans, straks is het op' hebben niets te maken met genieten.
5. Meer eten staat niet gelijk aan gezelligheid. Lees goed want natuurlijk hoort lekker eten bij feest. Maar door te eten is het niet vanzelfsprekend gezellig. Het wordt ook echt niet steeds gezelliger naarmate je steeds méér eet.
6. Geniet van elke hap. Eten zonder ervan te genieten is zonde. En te veel eten zonder ervan te genieten is dubbele pech. Genieten van eten gaat beter als je rustig en met aandacht eet. Als je rustig en met aandacht eet en je geniet er echt van; eet je minder.
7. Maak keuzes. Kies wat je het lekkerst vindt en de. Schaaltjes op tafel? Spreek met jezelf af hoeveel (handjes) je van iets eet. Let op voor 'automatisch eten', dus tijdens een gesprek er ineens achter komen dat het schaaltje ineens leeg is. Krijg je iets aangeboden? Zeg niet op alles 'nee' maar denk even na voor je 'ja'zegt. Heb je er écht trek in of pak je het alleen omdat het voor je neus ligt?
8. Herken het verschil tussen genoeg hebben en 'vol zitten'. Als je genoeg gegeten hebt, heb je nog wat ruimte over in je maag. Als je 'vol' zit heb je eigenlijk te veel gegeten. Van 'genoeg eten' krijg je geen buikpijn, maagzuur of spijt. Zoals ik eerder schreef helpt rustig eten je om niet te over-eten. Luister goed naar je lichaam, die weet je uitstekend te vertellen als het tijd is om te stoppen met eten.
9. Sla geen maaltijden over om zo te 'sparen'voor het diner. Eet gewoon ontbijt en lunch maar wees een beetje gematigder en neem fruit als tussendoortje. Als je eetmomenten gaat overslaan weet je zeker dat aanvalt als een hongerige leeuw als je eindelijk mag eten.
10. Beweeg! Sleur je familie mee naar buiten en maak een lekkere wandeling, ga schaatsen of verzin iets anders actiefs. Leuker en lekkerder dan alleen maar zitten en eten.
11. Stress Less. Stress en feestdagen lijken ook onlosmakelijk met elkaar verbonden. En stress en eten zijn dat ook. Denk eens na waar je stress vandaan komt en wat je daaraan kunt doen. Doe eens wat minder ingewikkeld; serveer een brunch met soep, broodjes en lekker beleg ipv een 3 gangen diner of laat je uitnodigen in plaats van alle verantwoordelijkheid op je eigen nek te hijsen.
12. Relativeer; ook de feestdagen gaan vanzelf weer voorbij.
 

Probeer ook onze lekkere kerstrecepten.

Cookies Contact en afspraak