Bonen in combinatie met granen zijn de ideale vervanger voor vlees

Blogs

Bonen in combinatie met granen zijn de ideale vervanger voor vlees

Gepubliceerd op: 16-02-2016 16:15

Door: Ismene Montnor, diëtist Amsterdam Zuidoost Bijlmer

Peulvruchten zijn echt goed voor je. Het is advies is dan ook om er minstens 1 keer per week 75 gram van te eten.


Waarom peulvruchten?

  • Hoge voedingswaarde. Ze zijn een bron van eiwitten, koolhydraten, vezels en allerlei vitaminen zoals vitamine B.
  • Veel soorten bonen, dus oneindig veel variatie mogelijkheden.
  • Bonen uit blik kunnen ook prima en kosten weinig tijd.
  • De proteine (aminozuren) uit bonen kan je lichaam niet zelf maken. Als je bonen eet krijg je een het overgrote deel van de essentiele aminozuren binnen!
  • Als je bonen combineert met granen heb je qua voedingswaarde geen vlees meer nodig bij de warme maaltijd.
  • Bonen zijn goedkoper dan vlees.
  • Peulvruchten hebben een lage milieubelasting (in tegenstelling tot vlees).

Welke peulvruchten?

Alle peulvruchten! Linzen, kikkererwten, bruine bonen, zwarte bonen, witte bonen, kidneybonen, cannellinibonen, splitererwten... Ken jij er nog meer?


Mogelijke combinaties van bonen en granen

  • Falafel of linzenballetjes in pitabrood,
  • vegetarische erwtensoep met roggebrood
  • Tarwetortilla met bonenpasta
  • Linzen-/ bonensoep met brood
  • Brood met humus
  • Brood met witte bonen (op z'n Engels)
Komt het wel heel goed uit dat dit jaar ook het jaar is van de blije boon. Meer peulvruchten op je bord, wij zijn vóór!  
Cookies Contact en afspraak